Chartergæster sender trængte familier på ferieophold

FolkeFerie.dk har i år doneret 50 ekstra ferieophold til trængte familier for at imødekomme et stærkt stigende antal ansøgere til rejseselskabets hjælpefond, FolkeFerieFonden.

Nye oplevelser og indtryk langt fra de vante omgivelser, tid til at være sammen i familien og mulighed for at møde nye mennesker. Sommerferien er for os alle en mulighed for et kærkomment pusterum fra hverdagens trængsler og travlhed. Især for familier, der er af helbredsmæssige, sociale eller økonomiske årsager ikke har mulighed for at tage på ferie selv, og derfor søger om et ferieophold hos velgørende organisationer.

I år får 50 ekstra familier et ferieophold i Helsingør Ferieby. Rejseselskabet FolkeFerie.dk, der ellers er mest kendt for charterferier til Malta, har i år valgt at donere 50 ekstra ferieophold til trængte familier, fordi selskabets hjælpefond, FolkeFerieFonden, har fået usædvanlig mange ansøgninger.

Chartergæster giver

”Vi har oplevet et enormt pres på uddelingerne i år, og da vi samtidig har haft et rigtig godt år i vores kommercielle del, FolkeFerie.dk, besluttede vi at give en ekstra donation. FolkeFerie.dk skal ikke tjene penge hjem til aktionærer eller investorer, men har til formål at sørge for gode ferier til alle danskere, så vi er rigtig stolte af, at kunne sende så mange familier af sted,” siger Martin Ebmark, der er direktør i FolkeFerie.dk.

FolkeFerie.dk donerer fast 100 kroner, for hver booking til Malta. Dermed bidrager chartergæsterne også til at skabe ferieglæder for andre, når de tager på ferie på Malta.

40% flere ansøgere

FolkeFerieFonden har i år fået 416 ansøgninger om ferieophold mod normalt cirka 300, en stigning på knap 40%. Ansøgerne er familier, der er trængt af enten økonomi, sygdom eller sociale forhold, og derfor ikke har mulighed for selv at tage af sted. De 50 ekstra ferieophold er givet til blandt andet økonomisk dårligt stillede familier, kræftramte familier og pårørende til indsatte.

”Vi oplever, at især børnene i de trængte og fattige familier får et stort udbytte af et ferieophold. Der kommer børn, der aldrig har prøvet at være på ferie før,” fortæller Martin Ebmark.

Hel ferieby reserveret til sociale formål

De 50 ekstra ferier går til Helsingør Ferieby, der ligger ud til Øresund i Helsingørs nordlige udkant. Feriebyen lejes i løbet af året ud på normale vilkår, men er reserveret i hele skolernes sommerferie til de uddelte ferieophold, og til at sociale og humane organisationer kan leje sig ind på yderst favorable vilkår.

”Det er vigtigt, at især børnene ikke føler sig anderledes, og derfor skal de naturligvis på ferie i højsæsonen ligesom alle andre,” siger Martin Ebmark.

Familierne får en uges ophold i et feriehus og fri adgang til feriebyens mange aktiviteter og oplevelser. Både lokale og landsdækkende virksomheder bidrager med sponsorater og gaver. Fx ligger der en bladpakke fra Egmont Kids til børnene, den lokale Kwik Spar sørger for ”skyts” til flødebollemaskinen, et lokalt tømrerfirma sponserer bolsjeværkstedet, og i år er familierne inviteret i teatret af Hamlet Scenen og De Kooperative Selskabers Fællesråd i Helsingør i fællesskab.

75 år med ferier til alle

FolkeFerie.dk kan i år fejre 75 års jubilæum. Rejseselskabet blev oprettet af fagbevægelsen i 1938 med det formål at ’lette og fremme den brede befolknings sunde udnyttelse af ferien’.

”FolkeFerie.dk lever stadig efter vores oprindelige formål om at sikre gode ferier til alle. Det er en del af vores DNA. Og netop derfor er vi særligt stolte over at kunne sende så mange familier af sted i år,” siger Martin Ebmark.

For yderligere information og evt. besøg i Helsingør Ferieby kontakt:

Direktør Martin Ebmark, tlf. 6120 4004

Pressen er meget velkommen til at besøge Helsingør Ferieby efter nærmere aftale

Billedtekst:

Chartergæsterne hos FolkeFerie.dk er i år med til at donere 50 ekstra ferieophold til trængte familier. 50 familier, der slås med sygdom, fattigdom eller sociale problemer, kan se frem til en uge i Helsingør ferieby.