Dansk arkitektfirma med international succes

I februar vandt arkitektfirmaet White arkitekter prisen ’Surface Design Awards’ for projektet ’Southend Pier’ i London. Den 14. marts har det danske arkitektfirma mulighed for at vinde sin anden pris for projektet på verdens førende bygge- og ejendomskonference, MIPIM, der løber af stablen i Cannes.

Det danske arkitektfirma, White arkitekter, har stor succes i øjeblikket. Ikke nok med, at firmaet står bag flere spændende projekter som Widex, Den Franske Have, Aabenraa Psykiatri og Kastrup Søbad på dansk grund, så nyder man også stor succes i udlandet.

I februar vandt tegnestuen prisen ’Surface Design Awards’ i kategorien ’Public Building Exterior’ for projektet ’Southend Pier Cultural Centre’ i Øst London. Et kulturcenter White arkitekter har opført på verdens længste havnemole, der når over to kilometer ud i Themsen. Projektet blev hædret for Whites innovative overflade- og facadeløsning.

”Southend Pier Culture Center er formgivet med høje ambitioner, og det betyder meget for os, at vores kreativitet anerkendes. Formen er dynamisk og skulpturel, mens dets ydre er valgt med største omhu for at kunne klare det aggressive, salte miljø i Themsens udløb. Vi har været fokuseret på den mindste detalje for at skabe et krystalklart udtryk”, forklarer Fredrik Pettersson fra White arkitekter. Han har været projektleder igennem forløbet og er glad og stolt over kåringen.

Overrækkelsen af prisen skete på den sidste dag af konferencen ’Surface Design Show’ i Business Design Centeret i London.

Mere international anerkendelse

Succesen med projektet stopper ikke her. På MIPIM, der betegnes som verdens største bygge- og ejendomskonference med de mest indflydelsesrige aktører fra alle internationale sektorer inden for kontor, bolig, detailhandel, sundhed, sport, logistik og industri, er White arkitekter nomineret til prisen ’Best refurbished building’.

”Overrækkelsen af ’Surface Design Award’ og MIPIM-nomineringen er beviser på, at vores ambitiøse arbejde og særlige tilgang til arkitekturen er lykkedes til fulde. Det er vi meget stolte af”, udtaler Fredrik Pettersson fra White arkitekter.

Succesen skal udnyttes

Den store internationale opmærksomhed omkring det unikke kulturcenter i London skal nu udnyttes til at tiltrække flere kunder på den kommende MIPIM-messe.

”Den internationale hæder giver os større bevågenhed og dermed bedre mulighed for at fortælle om vores arbejde og sprede viden om, hvad vi kan, og hvordan vi arbejder. Vi vil helt klart udnytte denne unikke mulighed for at tiltrække flere kunder på MIPIM, der er et af verdens største og bedste udstillingsvinduer”, udtaler Erik Lindahl, markedschef hos White arkitekter.

MIPIM finder sted d. 12.-15. marts i Palais des festivals i Cannes, Frankrig.

Om White arkitekter:

White arkitekter er det største arkitektfirma i Skandinavien med over 680 ansatte fordelt på i alt 12 kontorer i Danmark og Sverige. I Danmark har White arkitekter kontorer i København, Næstved og Holeby på Lolland. White arkitekter har sammenlagt 50 ansatte i Danmark. White arkitekter er et multi-disciplinært arkitektfirma og beskæftiger sig med et bredt spekter af opgaver indenfor byggeri for offentlige såvel som private bygherrer. White arkitekter har i mange år arbejdet med at integrere miljø og arkitektur. White arkitekter er oprindeligt et svensk arkitektfirma, grundlagt i 1951. Firmaet er opkaldt efter stifteren Sidney White. Firmaet er medarbejderejet, hvilket betyder, at der er omkring 115 partnere i firmaet med yderligere 440 aktieejere blandt medarbejderne. www.white.dk

For yderligere information kontakt:

Erik Lindahl, markedschef i White

Mobil: 24631040 / Mail: erik.lindahl@white.dk