Dyrt for unge at droppe forsikringerne

I øjeblikket flytter tusindvis af unge hjemmefra – og i den forbindelse er der mange ting, de skal have styr på. En del glemmer, at de ikke længere er dækket af deres forældres forsikringer, mens andre bevidst sparer forsikringerne væk. Det kan få store økonomiske konsekvenser for dem, hvis uheldet er ude.

For mange unge kan forsikringer virke som en uoverskuelig stor post i budgettet – eller noget man helt glemmer – når man flytter hjemmefra. Men har man ikke en forsikring, kan det blive dyrt, hvis man eksempelvis bliver udsat for indbrud, kommer til at forvolde skade på andre eller bliver overfaldet og berøvet.

”Når man flytter hjemmefra, er det vigtigt at tjekke, hvordan man er forsikret. Nogle er dækket af deres forældres forsikringer, indtil de er 18 år, mens andre forsikringer dækker indtil det 21. år. Derfor råder vi alle unge til at undersøge, om deres forældres forsikringer dækker, når de flytter hjemmefra. Hvis man ikke er dækket, er det vigtigt at få en forsikring hurtigst muligt,” lyder rådet fra Lise Agerley, kommunikationschef i Alka.

Især vigtigt med en indboforsikring

Har man ikke en indboforsikring, står man med hele regningen selv, hvis man bliver udsat for et indbrud, tyveri eller brand – samt hvis man forvolder skade på andre og andres ting. Mange ved nemlig ikke, at indboforsikringen også inkluderer en ansvarsforsikring.

”Rigtig mange unge er ikke klar over, at der følger en ansvarsforsikring med indboforsikringen. Den kan være til stor hjælp, hvis man gør skade på andre eller på andres ting. Uden en ansvarsforsikring kan det blive meget dyrt, hvis man eksempelvis skal betale erstatning for at have invalideret en anden person eller ender i en større erstatningssag,” fortæller Lise Agerley fra Alka.

Unge undervurderer deres værdier

Ifølge Alka er der flere årsager til, at unge ikke får tegnet en indboforsikring, når de flytter hjemmefra.

”Et trængt budget på SU kan få unge til at spare forsikringerne væk. Mange tror heller ikke, at de har så mange værdier. Men selvom man eksempelvis bor på et kollegieværelse, har de fleste jo både en dyr computer, en iPad, mobiltelefon, musikanlæg og stakkevis af bøger. Så bliver man udsat for et indbrud eller brand, må man selv til lommerne. Det har de færreste unge råd til,” forklarer Lise Agerley fra Alka.

Rabat til unge

Selvom budgettet er stramt hos mange unge, er der rabatter at hente flere steder.

”Det er vigtigt at have forsikringer, og vores råd er at kontakte forskellige forsikringsselskaber og vælge den bedste forsikringspakke, der passer i pris og behov, så du er dækket ind i tilfælde af uheld,” lyder rådet fra Lise Agerley fra Alka.

4 gode sparetips:

Sådan sparer du penge på forsikringer

Når du flytter hjemmefra, er det vigtigt at finde ud af, om du stadig er dækket af dine forældres forsikring. Er du ikke det, skal du sørge for at få styr på det – også selvom du synes, at du ikke har store værdier. Alka kommer her med en række gode råd, så du kan spare penge på dine forsikringer.

• Undersøg altid markedet

Sammenlign priser og betingelser hos de forskellige forsikringsselskaber – og tjek om du evt. kan få rabat gennem dit fagforbund.

• Sænk prisen med en højere selvrisiko

Undersøg, om du kan hæve din selvrisiko, så du kan spare penge på den årlige udgift. Vær opmærksom på, at du vil få færre penge udbetalt, men det holder dine forsikringsudgifter nede.

• Undgå dyre tillægsforsikringer

Drop tillægsforsikringerne hos forhandlerne, når du køber elektronik. De er for dyre. Du kan med fordel købe en elektronikforsikring i forbindelse med din indboforsikring, hvis du har meget dyre elektronikgenstande.

• Del regningen op

I stedet for at skulle betale ét stort beløb én gang om året, så kan det være en fordel at sprede beløbet ud pr. måned. Vær opmærksom på, at nogle forsikringsselskaber tager gebyrer for denne service, men flere tilbyder det gratis.

FOR YDERLIGERE INFORMATION:

Lise Agerley, Kommunikationschef i Alka