Eksperter:

Vaskehallen øger bilens værdi

Godt hver 3. danske bilist er flittig til at køre i vaskehallen, når bilen skal vaskes – og det kan vise sig at være en rigtig god investering, når bilen skal sælges. En passet og plejet bil sælges nemlig typisk til en pris, der ligger 5 – 6 % højere end en uvelholdt bil.

Danskerne er vilde med at vaske bil. Mere end hver 3. danske bilejer (33 %) kører i vaskehallen mindst en gang om måneden, viser en undersøgelse. Årsagen til danskernes hyppige besøg i vaskehallen er ønsket om at forlænge bilens levetid. Ind på en klar andenplads kommer sikkerheden.

Bag undersøgelsen står Q8, der med sine 202 vaskehaller over hele landet jævnligt sætter danskernes bilvaskevaner under lup. Formålet er at få danskerne til at vedligeholde deres bil, fordi det er en god investering – i sikkerhed og rent økonomisk.

Og noget tyder på, at danskerne har lyttet til eksperterne. Hele 64 % af de danske bilister fortæller nemlig i undersøgelsen, at det primært er for at forlænge bilens levetid og dermed holde dens værdi, at de får bilen vasket.

Vask bilen mere værd

At der er penge i at vaske og pleje sin bil, bekræftes af Bilbasen.dk, der er landets største på brugtbilsmarkedet og årligt håndterer 300.000 biler.

”Vi undersøger jævnligt, hvad der betyder noget, når folk køber en brugt bil. Populært sagt, kan man sige, at bilisterne kan vaske deres bil til at blive mere værd. En af de ting, som bilkøbere går meget op i, er nemlig om bilen generelt er velplejet, om der er rust, og det gælder også undervognen, og om lakken er pæn og blank uden ridser. Det er en kendsgerning, at biler, der fremstår i god stand og med fuld servicebog, sælger hurtigere end biler, der ikke er velplejede. Biler i god stand opnår desuden en salgspris, der er 5-6 % højere,” siger Markedsanalytiker, Jan Lang fra Bilbasen.dk.

Undervognskyld og voks

Hos Q8 anbefaler Produktchef Hans Tiedemann, at bilen vaskes en gang om måneden, hvis den skal vedligeholdes godt. Og især i vinterhalvåret anbefaler han, at hver 3. vask er af den grundige slags med både undervognsskyl og voksbehandling.

”Der er mange vasketyper på markedet, og det kan være svært at gennemskue, hvilken vask man skal vælge. Men vælger man en vask med undervognskyl og voksbehandling, er man godt hjulpet. Undervognsskyl fjerner saltaflejringerne, som let giver rustskader og tærer på undervognen, og voksbehandlingen beskytter lakken – begge dele noget der er med til at holde bilens værdi”, siger Hans Tiedemann fra Q8.

Han glæder sig over, at danske bilister nu har lyttet til eksperterne, som stort set alle er enige om, at bilvask er vigtig, og at den mest skånsomme og effektive løsning er en tur i vaskehallen.

”Det er bedst for miljøet, fordi forbruget af vand er mindre, og udledningen af kemikalier er færre. Men det er også det bedste for bilen, sikkerheden og pengepungen,” siger han.

Vask handler også om sikkerhed

Jævnlig pasning og pleje af bilen giver ikke bare en bedre pris, når bilen skal sælges. En velplejet bil kan også være en forsikring mod uheld. Også her har danskerne lyttet til ekspertisen, fremgår det af Q8s undersøgelse, hvor 26 % oplyser, at de vasker bil af sikkerhedsmæssige grunde.

”Tyske analyser viser, at føreren af en bil med snavset forrude og forlygter har et udsyn, der kan være reduceret med op til 50 %. Hvis bilisten samtidig bliver blændet af modkørende trafik, kan udsynet blive reduceret med helt op til 77 %. Derfor er det vigtigt at holde ruder, spejle, lygter og reflektorer rene hele tiden”, forklarer Hans Tiedemann fra Q8.

Gode råd fra Q8

Vil du pleje din bil bedst muligt i vinterhalvåret, anbefaler Q8:

• Bilen bør vaskes en gang om måneden
  • Vælg en grundig, lidt dyrere bilvask hver 3. gang – den virker både forebyggende og plejende
  • Vælg gerne en vask med undervognskyl – den fjerner saltaflejringer, der giver rustskader og derfor tærer undervognen
  • Vælg gerne en vask med voksbehandling – det beskytter lakken mod ridser, og det betyder at din bil holder værdien. Voksbehandlingen får også din bil til at skinne, og det betyder at den er mere synlig i trafikken, hvilket øger sikkerheden

Forslag til billedtekst:

En passet og velplejet bil sælges typisk til en pris, der ligger 5 - 6 % højere end en uvelholdt bil.

Nærmere oplysninger:

Kommunikationschef Marie Schou Petersen