Elance og oDesk skaber verdens største virksomhed til formidling af jobs mellem virksomheder og freelancere

Ny virksomhed er drivkraft i community med i dag to millioner virksomheder og otte millioner freelancere

Elance og oDesk, der står bag verdens to største portaler til formidling af jobs mellem virksomheder og freelancere, har netop meddelt, at de agter at fusionere.

Det nye selskab vil få et samlet globalt community på i dag mere end 8 millioner freelancere og 2 millioner virksomheder i over 180 lande, med en estimeret omsætning på $750 millioner i 2013.

”Vi fusionerer to fantastiske virksomheder, som ønsker at samle verden gennem formidling af arbejde og dermed skabe bedre økonomiske og sociale muligheder”, siger Fabio Rosati, topchef for Elance og udpeget som CEO for det nye fusionerede selskab.

”Ligesom Amazon genopfandt detailhandel, og Apple iTunes transformerede musikindustrien, vil vi ændre den måde, virksomheder ansætter på ved at udnytte, at mennesker i dag arbejder online. Fusionen vil skabe en unik adgang og fleksibilitet for mennesker til at finde jobs, uafhængig af deres bopæl, og vil gøre det endnu nemmere for virksomheder af alle størrelser at finde de bedste talenter, der er til rådighed verden over.”

Som strategiske fordele ved fusionen nævner Fabio Rosati

• Betydelige investeringer i teknologi , herunder værktøjer til at ansætte mere effektivt over nettet, forbedret mobil tilgængelighed, samt kompetenceudvikling.
  • Højere kvalitet til alle kunder . Ved at kombinere udviklingsarbejde og data-analyse ekspertise bliver det muligt at tilbyde endnu bedre matching af freelancere til virksomhedernes opgaver. Det gavner begge parter.
  • Accellereret vækst og skalérbarhed . Det globale marked for online bemanding er enormt, og en betydelig transformation er i gang. Sammen vil de to virksomheder være i stand til at accelerere denne transformation og dermed levere virksomheder og individer større fleksibilitet til at skabe vækst.

Fabio Rosati bliver CEO for det nye fusionerede selskab. Bestyrelsesformanden for oDesk Thomas Layton fortsætter i den samme rolle i det kombinerede selskab. Navnet på det nye firma vil blive offentliggjort, når fusionsaftalen er endelig godkendt hos blandt offentlige myndigheder. Det ventes at ske inden for fire måneder.

Om Elance

Elance er stedet, hvor mennesker Work Differently TM. En pionér i tidens freelance revolution. Elance er den førende platform for Online Arbejde. I dag er der mere end 800.000 virksomheder og 3 millioner freelancere, som bruger Elance i mere end 170 lande. Innovative Globale Enterprises, små virksomheder og Startups bruger Elance til at finde talenter, bygge teams af softwareudviklere, appudviklere, web og grafiske designere, udvælge skribenter, markedsresearchere, data analytikere, social medie eksperter, kundeservicemedarbejder samt mange flere. Mere end 1,3 millioner jobs bliver hvert år gjort tilgængelige på portalen Elance.com.

Elance er et privatejet selskab med hovedsæde i Mountain View i Californien og europæiske hovedkontor i Oslo, Norge. For mere information, besøg Elance.com

Om oDesk

oDesk er en førende Online arbejdsplatform, som gør det muligt for dygtige talenter og kompetente virksomheder at arbejde sammen, uanset hvor i verden de befinder sig. Mere end en million virksomheder er registreret på oDesk, og næsten fem millioner freelancere tilbyder alle tænkelige kompetencer, som kan udføres via internettet. I 2013 nåede oDesk en omsætning på $1 milliard for arbejde gennemført via platformen. oDesk er et privatejet selskab med hovedkvarter i Redwood City, Californien. For mere information, besøg odesk.com

• Virksomheder rekrutterer i stigende grad freelancere/freelance teams via online portaler. Jagten på bedste talenter er skærpet mærkbart, og teknologien har gjort det langt lettere end nogensinde at etablere nye leverandørforhold på tværs af tidszoner
  • Virksomhederne bag verdens to største onlineportaler Elance og oDesk, begge baseret i Californien, har netop meddelt, at de vil fusionere for at sætte endnu mere skub i udviklingen.  Det bringer 8 millioner freelancere og 2 millioner virksomheder i over 180 lande i ’samme stue’. Se vedlagte pressemeddelelse, hvor iTunes og Amazon nævnes som forbilleder.
  • I Danmark er Elance den største virksomhed inden for ’online staffing’ – flere end 2.000 danske freelancere er i dag tilknyttet Elance. Og den anden vej er der alene i 2013 formidlet mere end 2.000 jobs fra danske virksomheder til freelancere verden over.  Udviklingen går kun i én retning.
  • ”Cloud working”, som online bemanding også kendes som, begyndte med it-opgaver, men design, grafik, markedsføring og andre kreative fag er på vej frem. Det samme gælder for opgaver inden kommunikation, administration, bogholderi, revision, produktudvikling, sociale medier og oversættelser. I Danmark bruges online staffing især af eksportorienterede virksomheder, blandt andet iværksættere, se fx det danske eksempel https://www.elance.com/q/inspiration-center/heini-z-business-case-study

Kontaktdata :

Elance’s nordiske chef Steffen Hedebrandt er  dansk med base på det europæiske hovedkontor i Oslo. Steffen kan du få fat i på  tlf. +47 4055 1036, skype: Steffen Hedebrandt eller email SHedebrandt@elance.com