Far vasker bilen

Vask og støvsugning er mandens domæne – når det gælder bilen!

Det er fortsat far, der vasker bilen. En ny undersøgelse* viser, at de danske mænd simpelthen ikke overlader bilvasken til konen - det er der nul, der gør. Omvendt kunne ni procent af alle kvinder aldrig drømme om at rulle ned til den lokale vaskehal. Den sag overlades til manden!

Bag undersøgelsen står YouGov og olieselskabet Q8, der som en af landets førende vaskeudbydere gerne vil vide mere om danskernes bilvaskevaner.

Undersøgelsen viser entydigt, at ligestillingen endnu ikke omfatter bilens vask og pleje - mænd vasker nemlig klart mere bil end kvinder. Og de gør det relativt tit. Faktisk er langt de fleste mænd (46 %) flinke til at holde deres bil ren, og de både vasker og støvsuger bilen en 1 – 2 gange i kvartalet eller mere. Kun godt hver 3. kvinde (34 %) vasker og rengør bil så ofte.

”Med 114 vaskeanlæg over hele landet, holder vi os hele tiden opdaterede på danskernes bilvaskevaner. Vi vil gerne vide, hvem der vasker bilen, hvor tit de gør det, hvor de vasker og hvad der skal til for at de får en god vaskeoplevelse. Jo mere vi ved, desto bedre bliver vi til at give bilisterne det, de har behov for, forklarer produktchef, Hans Tiedemann.

For ham er det vigtigt at kende og imødekomme kundernes behov, så de hele tiden tilbydes de bedste vaske, hvor kvalitet, miljørigtighed, god rådgivning og ekstra services er nøgle-elementer.

”Om det er mænd eller kvinder, der vasker bil – når de har afsat tid til at vaske, vil de fleste gerne kunne gøre bilen helt lækker, og give den ekstra pleje, nu de er i gang. Derfor har vi på på langt de fleste stationer en plads, hvor man kan pleje og passe sin bil i fred og ro, samtidig med at man frit kan bruge vores bilplejemidler. Det skal være en god oplevelse – derfor byder vi også på en kop kaffe. Den er simpelthen med i købet, når man vasker bil”, siger Hans Tiedemann.

Gør bilen forårsklar

Han anbefaler, at de danske bilister m/k tager sig tid til at gøre bilen forårsklar.

I snit tager en vask 7-8 minutter. Dertil kommer tiden til at støvsuge og pleje bilen. Hvis bilen får en omgang med jævne mellemrum, tager det mindre end en halv time at få en helt ren bil.

Og den tid kan være givet godt ud efter den lange vinter, siger Hans Tiedemann.

”Vinteren har været hård ved bilens lak og undervogn, og med de kuldegrader vi har haft, kan man sagtens forestille sig, at mange er sprunget over, hvor gærdet er lavest. Hvis bilen ikke er blevet vasket i længere tid, er der temmelig sikkert fastgroet snavs og vejsalt i alle undervognens krinkelkroge. Det skal væk, hvis ikke bilen skal tage skade. Derfor er der al mulig grund til at give bilen en ordentlig forårs-overhaling”

Gode råd fra Q8:

Sådan gør du bilen forårsklar

• Vask bilen og sving støvsugeren.
  • Tjek bremserne. De kan være godt slidte ovenpå flere måneder på fedtede og glatte veje
  • Kontroller lyset: Det korte og lange samt bremselys. Glem ikke baglyset og tjek lygternes indstilling.
  • Skift dækkene, hvis du har vinterdæk på. Påsken er et godt tidspunkt, men vent ikke for længe, hvis du får det gjort hos en mekaniker, så ender du måske i en kø.
  • ”Gå i” motorrummet. Rens kølerens lameller for skidt og snavs og fyld evt. ny kølervæske på
  • Skift olie. Motoren arbejder bedst på helt ny olie. Det gør motoren hurtigere varm – det gør din brændstoføkonomi bedre
  • Tjek viskerbladende. En lang vinter har med garanti været hård ved gummiet. De tager kun 5 minutter at skifte

Derfor er det en god ide at gøre bilen forårsklar:

• Snavsede biler fungerer som kamuflerede køretøjer i trafikken. Rengjorte biler reflekterer lyset og ses derfor meget bedre, når det er mørkt. En snavset bil, der kører med 80 km. i timen, ses f.eks. fire sekunder senere end en nyvasket. I praksis svarer det til 90-100 meter på kørebanen.

Kilde: Tyske TÜV Rheinland og Aral.

* Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1018 CAWI-interviews med danskere i alderen 18-74 år i perioden 11.- 13. marts 2013

Nærmere oplysninger:

Pressekontakt Marie Schou Petersen