Forår og sommer er højsæson for cykeltyverier

Pas på – nu vågner cykeltyvene fra deres vinterhi!

Vinteren er for alvor bag os, så pas ekstra godt på din cykel nu. Forår og sommer er nemlig højsæson for cykeltyverier. Sidste år blev der stjålet 40.609 cykler alene i forårs- og sommermånederne. Så pas på cykeltyvene – især hvis du har en dyr cykel, lyder rådet det fra Alka Forsikring.

Danmark er en nation af ivrige cyklister. Hver eneste dag hopper tusindvis op på cyklen og begiver sig på vej ud i verden – i regn og sne, til og fra arbejde. Desværre oplever rigtig mange, den irritation det giver, når cyklen stjæles.

I 2012 blev der begået hele 68.707 cykeltyverier i Danmark, viser tal fra Danmarks Statistik. Især om foråret og sommeren er der stor risiko for at få stjålet cyklen. Alene sidste år måtte 40.609 vinke farvel til deres cykel i de seks forårs- og sommermåneder.

”Man skal altid passe på sin cykel, når man stiller den fra sig – men man skal være ekstra påpasselig i de kommende måneder. Det kan skyldes, at når vejret bliver bedre, vågner cykeltyvene op af deres vinterhi samtidig med, at mange af os investerer i nye cykler efter vinterens hårde behandling af vores cykler”, lyder vurderingen fra Lise Agerley, kommunikationschef i Alka.

Dyre cykler ’hitter’

I Alka har man over de seneste tre år oplevet en generel tendens til, at den gennemsnitlige erstatning ved cykeltyverier er steget. I 2009 var den gennemsnitlige erstatning på 2.493 kr. pr. cykel, mens den var steget til 3.153 kr. sidste år.

”Vores vurdering er, at danskere investerer flere penge i deres cykler. Mange er afhængige af at transportere sig på cykel hver eneste dag, og så vil man gerne have en kvalitetscykel. Desværre betyder det også, at cyklerne bliver mere attraktive for tyvene, fordi de har en større værdi og er lettere at sælge videre”, forklarer Lise Agerley fra Alka.

Husk en godkendt cykellås!

Lige meget, om man har en dyr og toptunet cykel eller en gammel havelåge, så har den i mange tilfælde lige stor værdi for brugeren. Derfor skal man gardere sig mod cykeltyvene.

”Når du forlader din cykel, skal du altid låse den – og du skal have en godkendt og fastmonteret cykellås, ellers dækker din forsikring ikke. Vil du være mere sikker, så brug en ekstra lås eller kæde, så du kan fastgøre cyklen til et stativ. Er du tvunget til at stille din cykel ved skoler, tog- og busstationer, er det en god idé at bruge en gammel cykel, som ikke skriger efter opmærksomhed”, lyder de overordnede råd fra Alka.

Lås den specialdesignede cykel inde

Har man en rigtig dyr cykel, skal man passe ekstra meget på.

”De meget dyre cykler – typisk de specialdesignede – bør man låse inde i sin garage, udhus eller i et andet lokale, når man ikke bruger dem. Ofte har disse cykler ikke en fastmonteret, godkendt lås og er derfor ikke dækket af forsikringen i tilfælde af tyveri fra gade, vej eller cykelkælder”, lyder det fra Lise Agerley fra Alka.

Sådan dækker forsikringen

Hvis man er så uheldig at få stjålet sin cykel, er det i de fleste tilfælde indboforsikringen, der dækker – men kun hvis man har haft en fastmonteret, godkendt lås på sin cykel. Dog kan der være tilfælde, hvor en ekstra cykelforsikring skal vælges til.

”Vær opmærksom på, hvordan din forsikring dækker i tilfælde af cykeltyveri, så du altid kan få din cykel erstattet. Det er også en god idé at tjekke selvrisiko og maksimumsbeløbet for erstatningen – især hvis du har en rigtig dyr cykel. Hos de fleste forsikringsselskaber kan man købe en udvidet forsikring, hvis man også ønsker at få erstattet den ekstra dyre cykel”, fortæller Lise Agerley fra Alka.

Hos Alka ligger maksimumbeløbet på 11.000 kr., men man har mulighed for at købe en udvidet forsikring, hvis ens cykels værdi overstiger denne sum.

Gode råd fra Alka:

• Husk at låse cyklen, når du sætter den fra dig. Din forsikring dækker kun, hvis cyklen er låst med en fastmonteret og godkendt cykellås.
  • Brug gerne en ekstra lås - en kæde/vire – så du kan fastgøre cyklen til et cykelstativ eller et andet fast punkt. Ofte kan man let afmontere et forhjul, så kæden/viren skal helt rundt om cyklens stel.
  • Skoler, tog- og busstationer er særligt udsatte. Brug en ældre cykel til disse steder. Og så fraråder vi at cyklen ”Overnatter” på disse steder.
  • Brug cykelkældrene – men husk fortsat at låse cyklen med en godkendt lås.
  • Dyre cykler – og specialcykler – bør låses inde i garager, udhuse eller andre lokaler. Ofte er disse cykler uden en fastmonteret godkendt lås og derfor ikke dækket i tilfælde af tyveri fra gade, vej eller cykelkælder.

For mere information kontakt:

Lise Agerley, Kommunikationschef i Alka

Telefon: 43 58 59 11 / mobil: 40 21 01 77