God ferie for alle:

Rejseguiden godadgang.dk hjælper handicappede og ældre

Rigtig mange vælger at holde sommerferie i Danmark, men desværre er det ikke lige let for alle. Gangbesværede, kørestolsbrugere, synshandicappede, hørehæmmede og allergikere støder ofte ind i problemer i sommerlandet. Nu er hjælpen nær. På godadgang.dk kan man finde steder med adgang for alle.

I Danmark er hver 5. borger berørt af en funktionsnedsættelse og afhængig af, at hoteller, turistattraktioner, museer m.m. har adgangsforhold, der tager hensyn til, at ikke alle kan klare trapper, tåle husdyr, se informationsskilte eller høre en guide fortælle. Behovet for pålidelig information om, hvor man kan bo og hvilke turistattraktioner, man kan besøge, er derfor stort.

”Mennesker med nedsatte funktioner, der skal planlægge en ferie eller sommertur, har brug for oplysninger om de steder, de gerne vil besøge. Ikke kun priser og åbningstider, men konkrete informationer om de faktiske adgangsforhold,” forklarer Ulla Kramer, sekretariatsleder i God Adgang, der er en forening og mærkeordning – stiftet af VisitDenmark, HORESTA og Danske Handicaporganisationer – som indsamler oplysninger og informerer om adgangsforhold til steder med offentlig adgang i hele Danmark.

Besøg Godadgang.dk

For at imødekomme det store behov for pålidelig information om tilgængeligheden på landets hoteller og turistattraktioner, har foreningen lavet hjemmesiden godadgang.dk, hvor man kan finde tilgængelige steder.

”Her kan gangbesværede få at vide, om der er trapper.  Allergikeren kan få oplyst, om der er adgang for husdyr, og om der anvendes parfume i rengøringsmidlerne på stedet. Brugere af høreapparat kan undersøge, om der er teleslynge ved skranken eller i foredragslokalet, så det er muligt at høre, hvad der bliver sagt. På godadgang.dk kan man få svar på alle disse mange spørgsmål,” forklarer Ulla Kramer fra God Adgang.

700 mærkede steder i hele landet

I alt kan man tjekke tilgængeligheden på ca. 700 steder i hele Danmark – lige fra hoteller, sommerhuse og campingpladser til museer, spisesteder og naturoplevelser. Alle stederne er vurderet og registeret med udgangspunkt i et sæt af kriterier om tilgængelighed, der er udviklet af Dansk Standard i samarbejde med Danske Handicaporganisationer. Dertil kommer godt 1.000 steder, der er registreret af frivillige brugere.

3 feriesteder med god adgang

Nu hvor sommeren for alvor har gjort sit indtog, sætter God Adgang fokus på 3 områder, der har gjort en ekstra indsats for at gøre det lettere for alle at holde ferie i deres område.

• KØBENHAVN – hovedstaden byder alle velkommen

Som hovedstad er København fuld af turistattraktioner, som står klar til at modtage sommerens gæster.

God Adgang har for Københavns Kommune registeret og mærket 117 bygninger – bl.a. Københavns Bymuseum og Københavns Rådhus, som er yndede turistattraktioner. Kommunen er meget fokuseret på at skabe lige adgang for alle og forsøger i høj grad at tænke tilgængelighedsforhold ind i nye helhedsplaner for de københavnske bygninger.

Udover de mange kommunale steder har God Adgang mærket mange af hovedstandens største turistattraktioner som Tivoli, Statens Museum for Kunst, Nationalmuseet, Zoologisk Have og Wallmans – samt Strøget og Nyhavn. Men man kan også finde oplysninger om adgangsforholdene til mindre steder som Storm P Museet, Den Hirschsprungske Samling og Orlogsmuseet.

Der er også gode overnatningsmuligheder, selvom man har en funktionsnedsættelse. Danhostel samt flere af Scandic og Radisson Blu hotellerne er mærket af God Adgang – ligesom Restaurant Cassiopeia og Café Glyptoteket er blandt de mærkede spisesteder.

• DJURSLAND – et sommerland med god adgang

Hvis turen går til det midtjyske, er der flere tilgængelige steder – og noget for enhver interesse. På Djursland er alle de største turistattraktioner som Djurs Sommerland, Fregatten Jylland, Kattegatcentret, Glasmuseet Ebeltoft og Ree Park - Ebeltoft Safari m.fl. mærket af God Adgang.

Ønsker man at holde ferie i området, kan man eks. bo på Danmarks mindste vandrerhjem Danhostel Rønde eller på det super tilgængelige Dronningens Ferieby i Grenå. Dermed skulle der være lagt op til en rigtig god sommertur til det midtjyske.

• F AABORG-MIDTFYN KOMMUNE med strand for kørestolsbrugere

Fyn er fin – og i Faaborg-Midtfyn er der gjort noget ekstra. I år kan Faaborg byde på en badesæson for alle. Klinten Strand har fået nye tilgængelige faciliteter for kørestolsbrugere og gangbesværede. Nu kan alle sommerglade turister komme i vandet ved Faaborg.

Turistattraktioner som Egeskov Slot og Museet for Fynsk Malerkunst er også registeret og mærket af God Adgang – og i Midtfyns Fritidscenter i Ringe tilbyder både vandrerhjemsovernatning og indendørssvømmehal, som er et hit uanset vejret.

____________

Om God Adgang

God Adgang er en mærkeordning, der ledes af en non-profit og upolitisk forening ved samme navn. Målsætningen med mærkeordningen er at informere om tilgængelighed og inspirere virksomheder og kommuner til at skabe bedre fysiske adgangsforhold til bygninger med offentlig adgang. God Adgang er stiftet af VisitDenmark, HORESTA og Danske Handicaporganisationer.

Adgangsforholdene bliver vurderet i forhold til 7 typer handicap:

• Kørestolsbrugere
  • Gang-, arm- og håndhandicappede
  • Synshandicappede
  • Hørehandicappede
  • Astmatikere og allergikere
  • Udviklingshandicappede
  • Alle med læsevanskeligheder

FOR YDERLIGERE INFORMATION KONTAKT:

• Ulla Kramer, sekretariatsleder i God Adgang

Mail: uk@godadgang.dk