Her er man mest udsat for indbrud!

Bor du i Vallensbæk, Faxe, Rudersdal, Gentofte, Greve eller Fredensborg er det en god idé at gardere dig ekstra meget mod indbrud. De fem kommuner er de mest populære blandt indbrudstyvene.

Vallensbæk, Faxe, Rudersdal, Gentofte, Greve og Fredensborg var de mest populære kommuner i 2012 blandt landets indbrudstyve. De ligger i top 5 over de kommuner, der oplevede flest indbrud pr. indbygger, viser Alkas bearbejdning af Danmarks Statistiks tal.

Vallensbæk var den klare topscorer med 35,5 indbrud pr. 1000 indbygger. På de øvrige pladser ligger Faxe med 32,2 indbrud, Rudersdal med 30,8 indbrud, Greve med 30,2 indbrud, Fredensborg med 29,8 indbrud samt Gentofte med 29,2 indbrud pr. 1.000 indbygger.

I Vallensbæk har beboerne desuden oplevet en stigning på hele 120 procent i antallet af indbrud fra 2007 til 2012, viser tal fra Politiet, som Alka har bearbejdet.

Indbrudstyvene har gode arbejdsforhold

Ifølge forsikringsselskabet Alka skyldes de mange indbrud i Danmark blandt andet, at danskerne gør indbrudstyvenes arbejde alt for let.

”Vores erfaringer viser desværre, at rigtig mange er alt for dårlige til at sikre deres hjem. Tyven er typisk brudt ind gennem døre og vinduer med ældre beslag, karme og låse, som tyven forholdsvis let kan bryde op. Og når tyven forlader stedet, kan han vælge døre og vinduer, som heller ikke er sikret med indvendig nøglelås. Derfor er det en god investering at gennemgå døre og vinduer og udskifte til nye og sikre låse, der kan holde tyvene på afstand. Vi vurderer, at de som sikrer deres hjem også mindsker risikoen for indbrud markant”, lyder det fra Lise Agerley, kommunikationschef i Alka.

Mere med i sækken

Alka kan også se på deres tal, at tyvene stjæler mere pr indbrud, hvilket er med til at vise, at danskerne giver indbrudstyvene alt for gode arbejdsforhold.

Sidste år fik vores kunder i gennemsnit stjålet for over 22.000 kr. pr. indbrud, hvilket er en stigning på næsten 20 pct. i forhold til året før. Det viser meget tydeligt, at indbrudstyvene ved, hvad de skal gå efter. De går efter dyre designermøbler og andre let omsættelige værdier i vores hjem”, udtaler Lise Agerley fra Alka.

Afdæk de svage punkter gennem en tyvs øjne

For at sikre sig mod de snu indbrudstyve, har Alka følgende gode råd.

Kig på dit hjem med en tyvs øjne og afdæk de svage punkter – og få gjort noget ved dem med det samme. Det er vigtigt, at man har solide døre med borebeskyttede låse overalt i huset. Alle vinduer bør have solide hasper helst med låseanordninger eller særlige haspesikringer. Alarmer er også effektive til at skræmme tyvene væk. Med en alarm, der kimer, har tyven ikke arbejdsro, og politiet bliver opmærksom på, at der er indbrudstyve i et bestemt område. Hvis man ikke vil ofre penge på de dyre og avancerede alarmer, virker de billigere også glimrende. Og så er det vigtigt at have en indboforsikring. Så kan du trods alt får de fleste værdier dækket, hvis uheldet er ude. Tal med dit forsikringsselskab og hør nærmere om, hvordan du er dækket bedst ind”, forklarer Lise Agerley fra Alka.

Pas på – tyven kan komme igen

Hvis man har haft indbrud, anbefaler Alka, at man først og fremmest kontakter politiet og dernæst sit forsikringsselskab, der vil vejlede i den videre proces.

”Sørg for at få dækket huset af hurtigst muligt, så man undgår flere uønskede besøg. Desværre ser vi ofte, at tyvene vender tilbage efter det, de ikke fik med i første omgang. Det er også en rigtig god idé at tage billeder af situationen og at få overblik over omfanget af tyveriet. I det videre forløb skal tabet gøres op, og man skal kunne dokumentere sit tab. I den forbindelse kan det være nødvendigt at have kvitteringer på sine ting – gerne suppleret med billeder”, lyder rådene fra Lise Agerley, kommunikationschef i Alka.

De 10 mest udsatte kommuner

De 10 kommuner, der i 2012 havde flest indbrud pr. 1.000 indbygger er:

1. Vallensbæk:          35,5 indbrud pr. 1.000 indbygger i 2012
  2. Faxe:                    32,2 indbrud pr. 1.000 indbygger i 2012
  3. Rudersdal:             30,8 indbrud pr. 1.000 indbygger i 2012
  4. Greve:                   30,2 indbrud pr. 1.000 indbygger i 2012
  5. Fredensborg:         29,8 indbrud pr. 1.000 indbygger i 2012
  6. Gentofte:               29,2 indbrud pr. 1.000 indbygger i 2012
  7. Køge:                    28,9 indbrud pr. 1.000 indbygger i 2012
  8. Høje-Taastrup:       27,7 indbrud pr. 1.000 indbygger i 2012
  9. Helsingør              27,3 indbrud pr. 1.000 indbygger i 2012
  10. 10. Solrød             26,6 indbrud pr. 1.000 indbygger i 2012

Kilde: Danmarks Statistik, Statistikbanken.

Undgå indbrud

• Undgå opdateringer på Facebook, der indikerer, at du ikke er hjemme
  • Luk og lås alle døre og vinduer
  • Køb en tyverialarm