Højsæson for cykeltyverier:

Nu stiger antallet af cykeltyverier

Foråret er over os, og nu vågner cykeltyvene fra deres vinterhi. Sidste år blev der alene i forårs- og sommermånederne stjålet flere end 36.000 cykler – og der er ikke noget, der tyder på, at cykeltyvene holder sig tilbage i år. Derfor er det vigtigt at passe ekstra meget på cyklen i de kommende måneder og sørge for, at man er rigtigt forsikret, hvis man mister sin to-hjulede.

Hver eneste dag bruger tusindvis af danskere cyklen som deres vigtigste transportmiddel. Desværre oplever rigtig mange den enorme irritation ved at få deres cykel stjålet. Alene sidste år blev der stjålet 36.680 cykler fra april til oktober, viser tal fra Danmarks Statistik.

”Vi kan se, at risikoen for at få sin cykel stjålet stiger markant i forårs- og sommermånederne. Det kan hænge sammen med, at mange af os investerer i nye cykler efter vinteren, og det er cykeltyvene helt klar over,” siger Lise Agerley, kommunikationsdirektør i Alka.

Danskerne køber dyrere cykler

I Alka har man over de seneste fire år oplevet en generel tendens til, at danskerne køber dyrere og dyrere cykler. Det kan mærkes på den gennemsnitlige erstatning, der udbetales til uheldige danskere, der har mistet deres cykel. I 2009 lå erstatningen i gennemsnit på 2.493 kr. pr. cykel efter der er fratrukket selvrisiko og værdiforringelse, mens den var steget til 3.095 kr. sidste år.

”Vores vurdering er, at danskere investerer flere penge i deres cykler. Mange bruger jo en cykel hver eneste dag til og fra arbejde, og så vil man gerne have en kvalitetscykel. Desværre betyder det også, at cyklerne bliver mere attraktive for tyvene, fordi de har en større værdi og er lettere at sælge videre,” siger Lise Agerley fra Alka.

Til kamp mod cykeltyven

Lige meget om man har en dyr cykel eller en gammel havelåge, har den ofte en stor værdi for ejeren. Derfor er det vigtigt, at man garderer sig mod de ihærdige cykeltyve.

”Når du forlader din cykel, skal du altid låse den – og du skal have en godkendt og fastmonteret cykellås, ellers dækker din forsikring ikke. Vil du være ekstra sikker, så brug en ekstra lås eller kæde, så du kan fastgøre cyklen til et stativ. Er du tvunget til at stille din cykel ved skoler, tog- og busstationer, er det en god idé at bruge en gammel cykel, som ikke skriger efter opmærksomhed”, lyder de overordnede råd fra Alka.

Pas på den specialdesignede cykel

Har man en rigtig dyr cykel, er risikoen for at få den stjålet ekstra stor.

”De meget dyre cykler – typisk de specialdesignede – bør man låse inde i sin garage, udhus eller i et andet lokale, når man ikke bruger dem. Ofte har disse cykler ikke en fastmonteret, godkendt lås og er derfor ikke dækket af forsikringen i tilfælde af tyveri fra gade, vej eller cykelkælder,” lyder det fra Lise Agerley fra Alka.

Sådan dækker forsikringen

Får man sin cykel stjålet, er det i de fleste tilfælde indboforsikringen, der dækker – men kun hvis man har haft en fastmonteret, godkendt lås på sin cykel. Dog kan der være tilfælde, hvor en ekstra cykelforsikring skal vælges til.

”Tjek selvrisikoen og maksimumsbeløbet for erstatningen i din forsikringspolice – især hvis du har købt en rigtig dyr cykel. Hos de fleste forsikringsselskaber kan man købe en udvidet forsikring, hvis man også ønsker at få erstattet den ekstra dyre cykel,” fortæller Lise Agerley fra Alka.

Gode råd fra Alka:

• Husk at låse cyklen, når du sætter den fra dig. Din forsikring dækker kun, hvis cyklen er låst med en fastmonteret og godkendt cykellås.
  • Brug gerne en ekstra lås - en kæde/vire – så du kan fastgøre cyklen til et cykelstativ eller et andet fast punkt. Ofte kan man let afmontere et forhjul, så kæden/viren skal helt rundt om cyklens stel.
  • Skoler, tog- og busstationer er særligt udsatte. Brug en ældre cykel til disse steder. Og så fraråder vi at cyklen ”Overnatter” på disse steder.
  • Brug cykelkældrene – men husk fortsat at låse cyklen med en godkendt lås.
  • Dyre cykler – og specialcykler – bør låses inde i garager, udhuse eller andre lokaler. Ofte er disse cykler uden en fastmonteret godkendt lås og derfor ikke dækket i tilfælde af tyveri fra gade, vej eller cykelkælder.

For mere information kontakt:

Lise Agerley, Kommunikationsdirektør i Alka

Telefon: 43 58 59 11 / mobil: 40 21 01 77