Husk fyringsolien, mens vejret endnu er godt:

Brat vejrskifte kan resultere i iskolde hjem

Det hidtil milde vejr får mange til at glemme, at vejret pludselig kan slå over i frost og sne. Og så står man med et oliefyr, der akut skal fyldes op. Det skete bl.a. sidste år, da vejret brat skiftede fra mildt til bidende koldt på et tidspunkt, hvor de fleste håbede på at kunne skære en god bid af varmeregningen.

Vejret har hidtil været mildt i det ganske land. Men vi ved alle sammen, at det danske vejr hurtig kan skifte til frost og sne. Derfor er det vigtigt, at man sørger for, at fyret er klar, og tanken er fyldt op med olie, inden kulden for alvor tager over.

”Bedst som det så ud til, at den milde vinter sidste år ville skære en god bid af varmeregningen, blev der i februar udsendt varsler om isvinter, og oliefyrsejere fløj til telefonen for at bestille ekstra olie til tanken,” fortæller Sten Mørck, produktchef i Q8, om det pludselige vejrskifte sidste år.

Det samme kan meget vel ske i år, derfor råder Q8 danskerne til at være klar til vejrskiftet.

”Under særligt kolde vintre, hvor vejret pludselig er skiftet, har familier måtte sidde i iskolde huse i flere dage. Sneen har gjort det helt umuligt for tankbiler at komme ud til dem med fyringsolie. Sådan en iskold oplevelse kan man undgå, hvis man husker at fylde olietanken op,” lyder rådet fra Q8.

Oliepriserne kan stige

Ifølge Q8 kan der også være en risiko for, at priserne stiger, derfor er det et godt tidspunkt at fylde fyret op nu.

”Priserne i Danmark påvirkes ikke umiddelbart af, om der er snestorme på Lolland-Falster eller i Nordjylland, så vejrprognoserne herhjemme, er ikke det bedste pejlemærke. Det er vigtigere, hvordan klimaet er i lande som USA og Kina. En ekstra kold periode i et af de lande kan få efterspørgslen på fyringsolie til at stige globalt, og så kan priserne stige meget hurtigt. I øjeblikket ligger priserne på et stabilt niveau, så det er et fornuftigt tidspunkt at bestille fyringsolie,” fortæller Sten Mørck fra Q8.

Spar penge på fyringsolien

Med et skærpet fokus på dit forbrug af fyringsolie kan man både spare penge og skåne miljøet. Ifølge Q8s beregninger kan en husstand spare 4 % på olieforbruget ved at skifte fra almindelig fyringsolie til højkvalitetsolie.

”Det kan være en rigtig god idé at tjekke sit oliefyrs forbrug for at sikre, at man ikke bruge unødigt meget olie og dermed alt for mange penge på sit varmeforbrug. Vi står altid klar med rådgivning om, hvordan du kan spare penge på dit olieforbrug, samt hvordan du kan være med til at skåne miljøet mest muligt. Eksempelvis har højkvalitetsolier en langt bedre forbrænding i forhold til almindelig villaolie – og der er et langt lavere svovlindhold,” udtaler Sten Mørck fra Q8.

Ifølge Q8 har eksempelvis ComfortSuper et 80 pct. lavere svovlindhold.

”Du kan altså både spare penge og gøre en ekstra indsats for miljøet ved blot at anvende en højkvalitetsolie med lavt svovlindhold,” påpeger Sten Mørck fra Q8.

Hold varmeregningen i ro

Sådan holder du vareregningen i ro, selvom graderne skulle falde drastisk og sneen dale over det ganske land:

• Husk at få service på oliefyret en gang om året, så olien altid forbrænder optimalt. Et oliefyr, der ikke er justeret ordentligt, kan forbruge op til 4 pct. mere fyringsolie om året.
  • Automatisk varmestyring og natsænkning af stuetemperaturen reducerer olieforbruget med op til 20 pct.
  • Fyring med olie af høj kvalitet mindsker olieforbruget med op til 4 pct.
  • Udskiftning af kedler, som er ældre end 20 år, kan give en besparelse på 5.000 kroner årligt på olieforbruget.
  • Termostater på alle radiatorer kan spare 10 pct. på varmeregningen.

Kilde: Q8

Nærmere oplysninger: