Julemandens gaver kommer fra Internettet:

Pakkeautomater øger julens online salg

Når vi åbner julegaver d. 24. december, kommer de ikke fra julemandens sæk. Mange af dem er derimod købt på Internettet og leveret til en pakkeautomat. Udbredelsen af automatiske pakkebokse i landets supermarkeder gør nemlig Internethandlen nemmere for os – og det får online-salget til at stige.

Internethandlen forventes at slå alle rekorder i år. I en undersøgelse fra YouGov, der er foretaget for SwipBox, svarer 58 procent af danskerne, at de regner med at købe julegaver på Internettet [1] . Og 70 procent regner med at bruge det samme beløb eller flere penge end sidste år i de virtuelle butikker, hvor e-handlen slog rekord.

Det er især udbredelsen af de automatiske pakkebokse, der er med til at øge salget online. Det vurderer Jørgen Klüwer, der er e-handelsdirektør i Dansk Supermarked.

”For det første er det nemt og bekvemt at shoppe online. Man er ikke afhængig af at skulle ud i den stressende julehandel. Med få klik på computeren kan man shoppe døgnet rundt. Og når man nu også kan undgå at sidde og vente på sine pakker derhjemme, men hente sine pakker i sit lokale supermarked, når man er på vej hjem fra arbejde, er det med til at gøre hele online købsprocessen meget nemmere,” udtaler Jørgen Klüwer, der er e-handelsdirektør i Dansk Supermarked.

I Dansk Supermarked har man i samarbejde med SwipBox opstillet over 300 automatiske pakkebokse op i Netto, døgnNetto, føtex og Bilka over hele landet, og i Dansk Supermarked regner man med, at det vil øge salget online.

”Vi har ekstra høje forventninger til vores onlineshop, Bilka.dk, i år, hvor vi forventer at slå rekord. Efter at vi har fået opstillet SwipBox’e i over 300 af vores butikker, kan man handle i Bilka lige meget, hvor i landet man bor og få sine julegaver leveret i sit nærmeste Netto, føtex eller Bilka supermarked. Det øger tilgængeligheden markant for danskerne”, udtaler Jørgen Klüwer fra Dansk Supermarked

Travl pakkelevering

Hos SwipBox, der satte de første pakkeautomater op i Dansk Supermarkeds butikker tidligere i år, mærker man i øjeblikket stor travlhed over hele landet med at levere pakker.

”Vi regner med at levere 50 procent flere pakker i december end på en normal måned, så vi har forrygende travlt med at levere pakker fra en lang række webbutikker i øjeblikket,” forklarer Henrik Gedde Moos, direktør i SwipBox.

Men det er ikke kun pakker fra web-butikker, SwipBox leverer.

”Vi leverer også pakker mellem privatpersoner, og også her mærker vi, at flere og flere sender pakker i øjeblikket. Med pakkeautomater i sit nærmeste supermarked er det blevet nemmere at sende pakker til hinanden. Og her op til julen benytter mange danskerne sig af denne mulighed,” udtaler Henrik Gedde Moos fra SwipBox.

Alt, hvad man skal gøre er at gå ind på SwipBoxs hjemmeside og indtaste modtagers og afsenders e-mailadresse. Derefter vælger man den størrelse pakke, man ønsker at sende – og betaler. Så kan man reservere en SwipBox i sit lokale Netto, døgnNetto, Bilka eller føtex supermarked, der har pakkebokse og sende pakken inden for 24 timer.

Om SwipBox:

• SwipBox er Danmarks nye – og billigste – service til at sende og modtage pakker. Selskabet startede sine operationer i 2013.
  • SwipBox er nemt, sikkert og hurtigt at bruge. Systemet består af over 300 selvbetjeningsautomater, som er placeret i strategisk beliggende Netto, døgnNetto, føtex og Bilka supermarkeder i hele landet. Desuden er SwipBox at finde på alle Syddansk Universitets lokationer.
  • SwipBox kan bruges til at modtage pakker fra eksempelvis en internetbutik, men også til at sende pakker mellem privatpersoner i hele Danmark. Pakkerne afhentes i det nærmeste Netto, døgnNetto, Bilka eller føtex med SwipBox.
  • www.swipbox.dk kan man læse mere om konceptet og finde den nærmeste SwipBox.

For yderligere informationer:

Henrik Gedde Moos, Administrerede direktør i SwipBox

hgm@swipbox.com

www.swipbox.com

Jørgen Klüwer, e-handelsdirektør i Dansk Supermarked

Tlf.. +45-2121 0139

E-mail: jk@bilka.dk

www.bilka.dk

[1] ”Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1004 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år, i perioden 11. - 13. november 2013”.