Julens mange tomme og mørke hjem frister indbrudstyvene:

Halvdelen af danskerne er ikke hjemme juleaften

Juletid er højsæson for indbrud, og når danskerne sætter sig til bords juleaften, står halvdelen af landets hjem tomme, viser en ny måling. Så inden man tager på juleferie og efterlader huset alene hjemme, er der god grund til at sikre sig mod ubudne gæster. Nabohjælp, et oplyst hus og en alarm er en god idé, hvis du vil undgå indbrud.

Når vi sætter os til bords juleaften for at hygge med familie eller venner, står halvdelen af vores hjem tomme. I hvert fald svarer 53 procent af danskerne i en ny YouGov-undersøgelse, der er foretaget for G4S, at de regner med at holde jul hos venner eller familie enten i Danmark eller i udlandet [1] . Det kan være en direkte invitation til indbrudstyvene, for ifølge Det Kriminalpræventive Råd viser tendensen, at der sker omkring 45 procent flere indbrud i december i forhold til resten af året.

”Traditionen tro stiger antallet af indbrud markant mellem jul og nytår, hvor mange af os er på juleferie eller familiebesøg. Mange hjem ligger hen i mørke, derfor er det let for en indbrudstyv at lure, at der ikke er nogen hjemme. Hvis man så heller ikke har sikret huset, er det ekstra let at bryde ind”, forklarer Per Bloch-Frederiksen, privatmarkedschef i G4S, der er Danmarks største sikkerhedsfirma.

Rod skræmmer indbrudstyven

Hvis du ved, at du ikke er hjemme i juledagene, bør du overveje, hvordan du kan sikre dit hjem bedst muligt. Det vigtigste råd er at gøre indbrudstyvens arbejde så besværligt som muligt.

”Sørg for at have gode låse og solide vinduer i hele huset. Frist ikke indbrudstyve ved at udstille værdigenstande i vinduerne. Det er også vigtigt at få huset til at se beboet ud. Så lad vær med at rydde op, når du forlader hjemmet. Rod er med til at skræmme tyven, da det får hjemmet til at se beboet ud,” lyder rådene fra G4S’ Per Bloch-Frederiksen.

Allier dig med naboen

Er man væk flere dage i julen, er det en rigtig god idé at alliere sig med naboen.

”Lav en aftale med din nabo om, at vedkommende fylder noget af sit skrald i din affaldsspand, fjerner aviser og reklamer fra postkassen og måske sætter sin bil over i din tomme carport – og så lige holder øje med dit hus en gang imellem”, udtaler Per Bloch-Frederiksen fra G4S.

Tænd-og-sluk-ur og alarm

Er det umuligt at alliere sig med naboerne, fordi de også er væk i juledagene, kan et tænd-og-sluk-ur sammen med en alarm være gode våben mod indbrudstyve.

”Det er en rigtig god idé at installere et tænd-og-sluk-ur, som kan tænde for lyset, når mørket falder på. Et oplyst hus skræmmer indbrudstyvene. En alarm er også et godt våben. Den virker præventivt og kan være med til at forhindre indbrud. Så snart den går i gang, er den med til at stresse indbrudstyven. Men skal effekten af alarmen være optimal, er det vigtigt, at den er tilknyttet en døgnbemandet kontrolcentral, der sender vagter ud for at tjekke dit hus. Det er med til at skabe større tryghed, når du er væk”, fortæller Per Bloch-Frederiksen, privatmarkedschef i G4S.

Pas på din online ’færden’

Er du en af de mange danskere, der er på de sociale medier, så undlad at fortælle, at du er taget på julebesøg. Indbrudstyvene følger også med online, og de holder ikke juleferie.

På Facebook-siden ’Forebyg Indbrud’ kan man få flere gode råd fra G4S, der er Danmarks største sikringsselskab. Ligesom de mange brugere på siden kommer med deres gode råd. Ved at ’like’ siden kan man løbende blive gjort opmærksom på, hvad man kan gøre for at gardere sig mod indbrud.

Undgå indbrud i julen

• Se på dit hjem med tyvens øjne og vurder, om det ser ud som om huset står tomt, og hvor let det er komme ind
  • Giv indtryk af at huset er beboet
  • Tænd lyset i et par værelser, når du forlader hjemmet om aftenen, og brug automatiske tænd/sluk-ure, når du er bortrejst
  • Få installeret udendørsbelysning, der tænder, når en person nærmer sig
  • Gem værdifulde ting, så de ikke er synlige udefra
  • Allier dig med en nabo, der kan holde øje med huset, hvis du er bortrejst
  • Undgå at fortælle, hvor du er på de sociale medier
  • Installer alarmer, der er forbundet med en alarmcentral
  • Tjek din viden og få gode råd på Facebook-siden ”Forebyg Indbrud”

Kilde: G4S

For nærmere oplysninger kontakt:

Per Bloch-Frederiksen

Privatmarkedschef

G4S Security Services A/S

Tel.: 21739107

www.g4s.dk

Susanne Ejby Hansen

Marketing- og kommunikationschef

G4S Security Services A/S

Tel.: 43865234

www.g4s.dk

[1] ”Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1004 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år, i perioden 11. - 13. november 2013”.