Københavnerne vasker mere bil om vinteren

Vaskehallen øger bilens værdi

Danskerne er vilde med at vaske bil, men ikke hvis de selv skal bruge kræfter på det. Godt hver tredje danske bilejer vælger vaskehallen frem for bilvask i carporten eller ved kantstenen. D et kan vise sig at være en rigtig god investering, når bilen skal sælges, vurderer eksperter.

Godt hver tredje danske bilist er flittig til at køre i vaskehallen mindst en gang om måneden (33%), og årsagen til de hyppige bilvask er ønsket om at bevare bilens standard, viser en undersøgelse fra Q8. Her svarer 64% af de danske bilister, at det primært er for at forlænge bilens levetid og holde dens værdi, at de får bilen vasket i en vaskehal.

Ifølge Markedsanalytiker, Jan Lang fra Bilbasen.dk, der er landets største på brugtbilsmarkedet og årligt håndterer 300.000 biler, har danskerne fat i den lange ende.

”Vi undersøger jævnligt, hvad der betyder noget, når folk køber en brugt bil. Man kan sige, at bilisterne kan vaske deres bil til at blive mere værd. En af de ting, som bilkøbere går meget op i er rust, om bilen generelt er velplejet, og om lakken er pæn og blank uden ridser. Det er en kendsgerning, at biler, der fremstår i god stand og med fuld servicebog, sælger hurtigere end biler, der ikke er velplejede. Biler i god stand opnår en salgspris, der er 5-6% højere,” siger Markedsanalytiker, Jan Lang fra Bilbasen.dk.

Flittige københavnske bilejere

Ifølge en undersøgelse fra Q8 – foretaget af YouGov – er danskerne gode til at få vasket bilen – især om vinteren, hvor bilen kræver ekstra pleje. Eksempelvis svarer 59% af bilejerne i region Hovedstaden, at de oftere vasker bil om vinteren end på resten af året, hvilket er i tråd med Q8s råd.

”Bilen bør vaskes en gang om måneden, og hver tredje vask bør være med både undervognsskyl og voksbehandling. Undervognsskyl fjerner saltaflejringerne, som let giver rustskader og tærer undervognen, og voksbehandlingen beskytter lakken – begge dele noget, der er med til at holde bilens værdi,” siger Hans Tiedemann, Produktchef i Q8, der har over 200 vaskehaller rundt om i hele landet.

Vask handler også om miljø og sikkerhed

Jævnlige besøg i vaskehallen giver ikke bare en bedre salgspris.

”Vaskehaller er bedst for miljøet, fordi forbruget af vand er mindre, og udledningen af kemikalier er færre. Desuden øger regelmæssige bilvask sikkerheden. Analyser viser, at føreren af en bil med snavset forrude og forlygter har et udsyn, der kan være reduceret med op til 50%. Hvis bilisten samtidig bliver blændet af modkørende trafik, kan udsynet blive reduceret med helt op til 77%. Derfor er det vigtigt at holde ruder, spejle, lygter og reflektorer rene hele tiden,” udtaler Hans Tiedemann fra Q8.

Gode råd fra Q8:

Sådan plejer du bilen om vinteren

Bilen bør vaskes en gang om måneden

• Vælg en grundig, lidt dyrere bilvask hver 3. gang – den virker både forebyggende og plejende
  • Vælg gerne en vask med undervognskyl – den fjerner saltaflejringer, der giver rustskader og derfor tærer undervognen
  • Vælg gerne en vask med voksbehandling – det beskytter lakken mod ridser, og det betyder at din bil holder værdien. Voksbehandlingen får også din bil til at skinne, og det betyder at den er mere synlig i trafikken, hvilket øger sikkerheden

Forslag til billedtekst:

En passet og velplejet bil sælges typisk til en pris, der ligger 5 - 6% højere end en uvelholdt bil.

Nærmere oplysninger:

Kommunikationschef Marie Schou Petersen