Lås teltet og pas på ’dansetyve’:

Tyvene stjæler, mens musikken spiller

Ikke alle kommer for at nyde musikken på landets mange festivaler. Tyvene har kronede dage, mens musikken spiller. I teltene går de efter iPads og bærbare computere – og på koncertområdet går ’dansetyve’ efter mobiler og kontanter i folks lommer. Så tag kun det allermest nødvendige med, hvis du skal på festival, lyder rådet fra forsikringsselskabet Alka.

Desværre er det ikke alle, der kommer for at nyde den gode stemning på festivalerne rundt om i det ganske land. Mange må desværre tage hjem uden iPad, mobiltelefon og måske er de dyre designerstøvler også forsvundet, fordi tyvene er taget på festival.

”Vi oplever desværre en kedelig tendens til, at folk får stjålet alt fra dyr elektronik til designertøj, når de er på festival. Så for at undgå at få din festival ødelagt, er det vigtigt, at du tager visse forholdsregler,” udtaler Lise Agerley, kommunikationschef i Alka.

Drop iPaden på festivalen

En eftertragtet vare for tyvene er iPads, som flere og flere koncertgængere medbringer.

”Mange tager iPads med og lader dem ligge i deres telte. Den tendens har tyvene registeret, så det skal man lade være med. I det hele taget råder vi folk til at lade den dyre elektronik blive hjemme,” lyder opfordringen fra Alkas Lise Agerley.

Er man ’tvunget’ til at have dyr elektronik med, har Alka følgende råd:

”Undersøg om festivalen har et opbevaringssted, hvor du kan lægge din iPad, når du ikke bruger den. Det er ikke nødvendigt at have den liggende i teltet hele tiden,” lyder det fra Lise Agerley, der også råder folk til at lade den dyre mobil ligge derhjemme:

”Har du en gammel mobil, så tag den med i stedet for den dyre telefon. Det kan godt være, at den ikke kan det samme som den nye, men den er mindre attraktiv for tyvene.”

Lås teltet

Ligger du i telt, bør du lukke det med en hængelås.

”Din indboforsikring dækker kun, hvis teltet er aflåst. Der skal samtidig være synlige tegn på opbrud. Er tyven kommet ind ved at kravle under teltdugen, kan du ikke få erstatning. Du skal også være opmærksom på, at forsikringen ikke dækker tyveri af penge og smykker fra et telt – heller ikke selv om teltet er aflåst,” forklarer Lise Agerley fra Alka.

Bryder en tyv ind i dit telt skal du altid anmelde det. Tag gerne billeder af det og gem låsen eller teltet indtil forsikringsselskabet har behandlet skaden/kravet.

Pas på ’dansetyve’

På koncertområdet er man også i fare for at blive udsat for tyveri.

”Når mange mennesker er samlet ét sted, og man står tæt, er der stor risiko for at få stjålet penge og ejendele. For eksempel kommer der flere og flere af de såkaldte ’dansetyve’, der lader som om, at de bare vil danse med tilfældige folk, men som går målrettet efter at få hænderne ned i lommerne på folk under den tætte dans. Sørg altid for, at de ting du har på dig ikke er synlige og helst er gemt tæt ind på kroppen,” udtaler Lise Agerley fra Alka.

Er du så uheldig at blive udsat for et lommetyveri, er det vigtigt, at du råber ”Stop tyven” i det øjeblik, tyveriet sker for at få penge og smykker dækket af forsikringen. Opdages tyveriet først senere, er der ingen erstatning for de kontanter og smykker, som tyven fiskede op af lommen.

Meld alle tyverier til politiet

Ved ethvert tyveri eller lommetyveri er det meget vigtigt, at man straks melder det til politiet, der er til stede på festivalpladsen. Det er også altid en god idé at kontakte festivalen eller politiets hittegods for at høre, om dine stjålne ting er blevet fundet.

”Flere ’tyverier’ af iPhones og kameraer handler ifølge politiet mere om, at gæsterne på festivalen har tabt deres telefoner og kameraer. Politiet har efterfølgende ofte store problemer med at finde ejerne til hittegodset, så kontakt den enkelte festival eller det lokale politi, hvor festivallen afholdes, for at høre om det skulle være indleveret hos politiet som hittegods,” lyder rådet fra Lise Agerley.

Gode råd til festivaldeltagerne:

• Undlad at tage dyre gadgets med – de frister tyvene
  • Lad ikke dine smykker ligge i teltet – bær dem hele tiden
  • Tag ikke flere kontanter med end højst nødvendigt – medbring i stedet kreditkort
  • Aflås teltet, når du forlader det – ellers dækker indboforsikringen ikke
  • Efterlad aldrig værdigenstande som fotoudstyr, computer og iPad i teltet
  • Husk at råbe ’Stop tyven’ hvis du udsættes for tyveri

Kilde: Alka

For mere information kontakt:

Lise Agerley, Kommunikationschef i Alka

Telefon: 43 58 59 11 / mobil: 40 21 01 77