Lav en købsaftale, når du køber brugte ting:

Pas på hælervarer

De fleste af os kan lide at gøre en god handel, men man skal være på vagt, når man eksempelvis køber brugte designermøbler, mobiltelefoner og cykler. Du kan nemlig blive dømt for hæleri, hvis du køber varer, der er stjålne. Sørg for at få lavet en købsaftale – også selvom aftalen er mellem to private, lyder rådet fra Forsikringsselskabet Alka.

Internettet, loppemarkeder og auktioner bugner af brugte designermøbler, mobiltelefoner og cykler, der kan købes til spotpris. Og rigtig mange danskere shopper løs i den tro, at de køber ting, som andre ikke længere har brug for. Desværre er det ikke alle sælgere, der har rent mel i posen.

”Man er nødt til at være på vagt, når man køber brugte varer. Det er nemlig svært at gennemskue, om tingene er hælervarer. Og det er dit ansvar, at hvis du opdager, at du har købt en hælervarer, så skal effekten retur til den rette ejer eller det erstatnings-udbetalende forsikringsselskab. Sandsynligheden for, at man får sine penge tilbage fra sælgeren, er derfor meget lille”, fortæller Lise Agerley, kommunikationschef i Alka, og fortsætter:

”Det værste er, at du kan ende med at blive dømt for hæleri – også selvom du ikke var vidende om det. Dermed kan en investering i en hælervare komme til at koste dig meget dyrt”.

Når man køber brugte ting af private, er det derfor vigtigt, at man stiller krav til sælger.

”Før du begiver dig ud i et køb så spørg efter kvitteringen eller original dokumentation – og få sælger til at fortælle om de effekter, vedkommende har til salg. Du kan også efterspørge fotos, som viser, at tingene har stået hos ejermanden, så du kan se, at de stammer fra sælgers hjem. Når det handler om elektronik så spørg ind til, hvordan det virker. Det afslører let, om det er den rette ejermand, der sælger,” lyder rådene fra Alka.

Er prisen for god, så…

Når du er på jagt efter brugte ting, så lad dig ikke forblænde af prisen.

”Er prisen for god til at være sand, så skal alle alarmklokker ringe. Problemet er bare, at de fleste sælgere er klar over, at folk er opmærksomme på den slags, så prisen på brugte varer ligger ofte inden for en rimelighedsbetragtning. Derfor skal man huske at spørge ind til effekternes historik”, fortæller Lise Agerley fra Alka og fortsætter:

”Overvejer du for eksempel at købe en designerstol så spørg ind til, hvem der har ejet den, hvorfor den sælges, hvor og hvornår stolen er købt. Man kan også spørge ind til, hvor længe sælgeren har ejet stolen og så tjekke, om det stemmer overens med evt. stempler og modellens årgang. Man kan også få sælger til at oplyse sin købspris og undersøge, om den ligger inden for prisniveauet på købstidspunktet”.

Når det drejer sig om cykel-køb, er det vigtigt at være særlig opmærksom, da der sælges mange stjålne cykler. Er låsen skiftet på en nyere cykel, eller er der ikke nøgler til den, kan det meget vel betyde, at den er stjålet. Tjek derfor cyklens stelnummer hos politiet inden købet.

Få sælgers navn og adresse!

Er du nået så langt, at du ønsker at købe en brugt ting, så lad handlen foregå på normal vis – og lav en købsaftale.

”Køb aldrig noget på en lyssky måde ved for eksempel at lade handlen foregå på et tilfældigt sted. Få sælgers navn, telefonnummer og aftal at mødes på sælgers bopæl, hvor du kan hente tingene. Det er desuden en rigtig god idé at få udarbejdet en købsaftale, hvor alle sælgers informationer fremgår – også selvom det hele foregår privat. Vil sælger ikke det, er det højest sandsynligt fordi, vedkommende ikke er den rigtige ejer”, udtaler Lise Agerley fra Alka.

Gode råd:

Undgå at købe hælervarer

• Få de originale kvitteringer fra sælger, hvis det er muligt
  • Brug din sunde fornuft – er prisen for god til at være sand, er der stor sandsynlighed for, at det er hælervarer
  • Spørg ind til effekternes historik
  • Er låsen skiftet på en nyere cykel, eller er der ikke nøgler til den, er der stor sandsynlighed/risiko for, at den er stjålet
  • Vurdér sælgers adfærd – virker vedkommende upålidelig, så drop købet
  • Tjek brugte cyklers stelnummer hos politiet
  • Få udarbejdet en ’købsaftale’ med sælgers navn og bopæl
  • Læs købsaftalen – det kan være, at sælger giver ukorrekte eller utilstrækkelige oplysninger på købsaftalen

FOR YDERLIGERE INFORMATION:

Lise Agerley, Kommunikationschef i Alka