Ny DNA-mærkning forebygger indbrud

En ny DNA-mærkning hjælper danskerne med at forebygge indbrud – og med at få deres stjålne værdier igen, hvis politiet finder dem.

Hver eneste time året rundt sker der 5 indbrud i Danmark, og ofte løber tyvene med store, måske uerstattelige, værdier. Samtidig viser en ny undersøgelse fra G4S[1], at kun 2 procent får deres stjålne værdier tilbage – men nu er der hjælp at hente. En ny DNA-mærkning forebygger indbrud og hjælper samtidig danskerne med at få deres stjålne værdier igen, hvis de bliver fundet.

Bag lanceringen af DNA mærkningen står verdens største sikkerhedsfirma, G4S.

”DNA-mærkningen kan både hjælpe folk med at få deres ejendele igen og har samtidig en præventiv effekt. Der følger nemlig et skilt med, som man typisk sætter på døren, så en tyv kan se, at man i dette hjem, eller i denne virksomhed, har mærket sine ting. Skiltet virker erfaringsmæssigt præventivt – samtidig med, at tyvekosterne bliver sværere at afsætte for tyvene”, forklarer salgsdirektør i G4S, Morten Holck Jæger.

Han forklarer, at DNA-mærkningen er en moderne udgave af ’Operation Mærkning’, som mange kender. Men i stedet for at sætte et klistermærke på sine ting eller ødelægge dem med indgravering, så påfører man en kunstig, usynlig DNA-væske, der er unik for den enkelte. Det betyder, at de stjålne ejendele kan identificeres og føres tilbage til sin rette ejer, hvis de bliver fundet.

Tyvekoster retur til ejermand

I G4S’s undersøgelse svarer 36 procent af danskerne, at de har haft indbrud – og hele 91 procent af dem fortæller, at de aldrig fik deres stjålne ejendele igen. 5 procent svarer, at de fik nogle af deres ting igen – mens kun 2 procent fik alle deres ting tilbage.

Holder udenlandske erfaringer stik i Danmark, forventes tallet at stige og flere danskere vil efter al sandsynlighed få deres stjålne ting igen, hvis de DNA-mærker, siger Morten Holck Jæger.

DNA mærkning er nemlig ny herhjemme, men har allerede vist sig at være en stor succes i 26 andre lande. De steder i England, hvor folk skilter med, at de har DNA-mærket deres ejendele, er antallet af indbrud faldet med op til 85 procent.

Let at bruge

Morten Holck Jæger fortæller, at DNA-mærkningen er let at bruge.

”Med en podepind markerer man sine ejendele, og man kan anvende væsken på de langt de fleste ting – lige fra malerier og mobiltelefoner til møbler, fladskærme og computere – helt uden at det kan ses med det blotte øje. De ejendele man har mærket, registrerer man så på SelectaDNAs hjemmeside. På den måde kan man let finde frem til den rette ejer, hvis tingene bliver fundet igen”, forklarer han.

Man kan læse mere om DNA mærkning på: www.g4s.dk

Kort om DNA Mærkning:

DNA-mærkning er en unik væske, som indeholder kunstigt DNA og mikrodots. Det betyder, at en mærkning er usynlig for det blotte øje, men kan ses i UV belysning, og man kan ved hjælp af mikroskop identificere den unikke kode og finde den rette ejermand af et produkt, der er fundet.

Et mærkningskit indeholder nok til ca. 25 mærkninger og består af:

• Flaske med den unikke DNA væske
  • Podepind til at påføre DNA væsken
  • Advarselsskilte til dine ejendele
  • Vindues- og dørmærkater som kan opsættes, hvis man ønsker det
  • Oplysninger om, hvordan man registrerer sine ejendele

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til:

• G4S presseafdeling: 43865000
  • Morten Holck Jæger, salgsdirektør, Mobil: 23231717

[1] Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1009 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år, i perioden 23. - 24. april 2013.