Ny undersøgelse:

Danskerne udnytter ikke deres rabataftaler

Selvom det er en folkesport at spare penge i Danmark, udnytter danskerne slet ikke de mange fordels- og rabatordninger, som de har adgang til. Det viser en ny undersøgelse fra LO Plus. Dermed går danskerne glip af besparelser, der kan give mere luft i budgettet. For forbrugerøkonom i Nordea, Ann Lehmann Erichsen, kommer undersøgelsens resultater ikke som nogen overraskelse.

I en undersøgelse for LO Plus – foretaget af YouGov – svarer 70 procent af danskerne, at de har adgang til rabatordninger. Men på trods af, at danskerne elsker at gå på tilbudsjagt og gerne kører langt for at spare penge, svarer 42 procent af de adspurgte i undersøgelsen, at de sjældent eller aldrig bruger de rabataftaler, de har adgang til[1].

Hos LO Plus, der en gratis fordels- og rabatordning for 850.000 medlemmer af forbundene under LO, undrer man sig over, at danskerne ikke i højere grad udnytter de økonomiske fordele.

”Når nu danskerne elsker et godt tilbud, og budgettet i mange familier er lidt stramt i disse tider, kan det undre, at ikke flere udnytter de rabatordninger, som de nu engang har. Der er nemlig mange penge at spare på alt fra elektronik og beklædning til rejser og forsikringer,” forklarer Henrik Feldborg, adm. direktør i LO Plus.

Alt for komplicerede rabatkort

For forbrugerøkonom i Nordea, Ann Lehmann Erichsen, kommer undersøgelsens resultater ikke som nogen overraskelse. Hun peger på to årsager til, at danskerne ikke udnytter deres fordels- og rabatkort, selvom danskerne ellers elsker at spare penge.

”I Danmark er det nærmest en folkesport at handle ind forskellige steder for at spare penge, men der er to hovedårsager til, at folk ikke får brugt rabatordningerne. For det første får de ikke planlagt deres indkøb og glemmer rabatordningerne. For det andet er nogle rabatordninger meget svære at forstå med komplicerede pointsystemer,” lyder det fra Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom i Nordea.

I LO Plus er adm. direktør Henrik Feldborg enig med forbrugerøkonomen i, at rabatkort skal være nemme at bruge. Derfor har LO Plus kombineret forbundsmedlemskortet med et gratis fordels- og rabatkort.

”Som medlem af et forbund under LO får man automatisk et medlemskort tilsendt. Det er også et fordels- og rabatkort, der giver rabat i udvalgte butikker. Man kan endda få et LO Plus Guldkort, der fungerer som et betalingskort. Bruger man det, får man flere steder automatisk rabatten fratrukket med det samme. Ikke noget med at skulle spare points eller bonus op,” forklarer Henrik Feldborg fra LO Plus.

Bedre planlægning kan spare penge

Det er ikke alle, der ’glemmer’ at bruge deres rabatkort, viser LO Plus’ undersøgelse. 19 procent af de adspurgte danskere svarer, at de bruger deres fordels- og rabatkort så ofte de har mulighed for det. Og ifølge Ann Lehmann Erichsen er det nødvendigt, at man planlægger sine indkøb, hvis man vil spare penge.

”Analyser af indkøbsmønstre viser, at få danskere planlægger deres indkøb nøje, og det skal man, hvis man vil have fuld valuta for sine rabatordninger,” forklarer Ann Lehmann Erichsen.

Det får LO Plus til at komme med følgende råd, hvis man ønsker at få mere luft i budgettet.

”Hvis man vil spare penge, er vores råd, at man én gang om året skaber et overblik over sine rabataftaler. Når man har gjort det, bliver det lettere at tænke rabatmulighederne ind i sine indkøb. Jeg tror, at det vil overraske mange, hvor mange penge man kan spare ved at planlægge sine indkøb mere strategisk,” lyder det fra Henrik Feldborg fra LO Plus.

Om LO Plus:

• LO Plus er en gratis fordels- og rabatordning, som er blevet til i samarbejdet mellem en række af LO's forbund.
  • LO Plus A/S er et selvstændigt selskab, der er stiftet på initiativ af LO, og som ejes af Alka, LO og forbundene i fællesskab.
  • I dag har LO Plus ca. 850.000 medlemmer, der har mulighed for at anvende de fordele, der er tilknyttet deres medlemskort til forbundet. Medlemmerne kan få rabat ca. 1.300 forskellige steder i Danmark.
  • LO Plus udsender hvert år en fordelsguide, som giver et samlet overblik over deres rabataftaler, ellers kan man tilmelde sig LO Plus’ nyhedsbrev, som kommer ca. hver 14. dag med mange gode tilbud. På loplus.dk kan man også finde en oversigt over alle rabatstederne.

Eksempler på rabat med et LO Plus kort:

Forsikring:

LO Plus´ medlemmer kan i snit spare 3.000 kr. om året ved at flytte hus-, bil- og indboforsikring til Alka – faktisk finder 9 ud af 10 medlemmer en billigere bilforsikring hos Alka.

Oplevelser:

LO Plus´ medlemmer kan få 40 % rabat på billetter til Zirkus Nemo, 10 % rabat på Dinnershows i Wallmans Cirkusbygningen, samt 25 % rabat på turbånd til Bakken.

Ferie og Rejser:

LO Plus’ medlemmer kan få 4 % rabat på alle rejser hos Falk Lauritsen, 5 % hos Atlantis Rejser, 8 % rabat hos DTF Travel og 10 % på sommerhusleje hos dansommer.

FOR YDERLIGERE INFORMATION:

Mette Veber, Marketingkoordinator i LO Plus

Mail: mkv@loplus.dk

[1] Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1009 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år i perioden 23. - 24. april 2013.