Pas på indbrud i sommerhuse og kolonihavehuse:

Unge familier tiltrækker indbrudstyve i kolonihaverne

Indbrudstyvene har i høj grad fået øjnene op for danskernes fritidshuse. Ifølge Det Kriminalpræventive Råd er der dobbelt så stor risiko for indbrud i sommerhuset som i helårshuset – og fra 2012 til 2013 er antallet af indbrud steget med 29,3 procent i landets kolonihaveforeninger, viser tal fra Rigspolitiet. Der er derfor god grund til at ruste sig mod indbrudstyvene i sommerlandet.

Der er ikke lutter idyl i landets sommerhusområder og kolonihaveforeninger. Rigtig mange indbrudstyve lusker rundt på grusstierne for at gå på rov i danskernes fritidshuse. Især landets kolonihaveforeninger oplever i øjeblikket en stor stigning i antallet af indbrud.

Fra 2012 til 2013 er der, ifølge Rigspolitiet, sket en stigning i antallet af indbrud på 29,3 procent, og antallet var oppe på 1.695 sidste år. Indbrudstyvene går efter alt fra fladskærme og iPads til designermøbler og køkkenudstyr. Det er der nemlig kommet langt mere af end tidligere. Mange kolonihaveforeninger har nemlig fået en ny type beboere.

”Det er blevet populært for mange unge, ressourcestærke familier at købe kolonihavehus i stedet for at investere i et sommerhus, og når de flytter i kolonihavehus, er det både med iPads, designermøbler og fladskærme på væggen,” fortæller Lise Agerley, kommunikationsdirektør i Alka.

For let at bryde ind i fritidshusene

Det er ikke gået indbrudstyvenes næse forbi, at både kolonihavehuse og sommerhuse i dag rummer flere værdier end før i tiden. Ifølge Det Kriminalpræventive Råd er risikoen for indbrud dobbelt så stor i sommerhuset end i helårshuset – og også h aveforeningerne er hårdt ramt af indbrud.

”Tidligere omgav man sig ikke med så mange dyre ting i sommerhuset eller kolonihavehuset, som man gør i dag, og det stiller langt højere krav til sikringen af huset, fordi indbrudstyvene ved, hvor værdierne er. Man er nødt til at ruste sit sommerhus og kolonihavehus mod indbrud, præcis som man gør det derhjemme,” udtaler Lise Agerley fra Alka og kommer med følgende gode råd:

”Sørg for gode låse og stabile vinduer over alt i huset. Lad aldrig haveredskaber ligge i haven, da de kan bruges til at bryde ind med. Gem værdier af vejen, når du ikke er i huset – og sørg for, at man kan kigge ind i huset, så indbrudstyvene ikke tror, at du skjuler dine værdier. Det kan også være en god idé at installere en alarm, der kan skræmme indbrudstyvene væk. Lige som et tænd-og-sluk-ur, der tænder for lys og radio, når du ikke er til stede, kan skræmme folk væk,” lyder det fra Alkas Lise Agerley.

Husk korrekt forsikring

Ud over at ruste kolonihavehuset eller sommerhuset fysisk mod indbrudstyvene, er det vigtigt at gardere sig med de rigtige forsikringer.

”Den almindelige indboforsikring dækker ikke indbrud i sommer- eller kolonihavehuse. Den dækker kun dit helårshus. Derfor er det meget vigtigt, at du tegner en særskilt forsikring for dit sommerhus eller kolonihavehus, der også dækker dit indbo. Disse forsikringer vil i de fleste tilfælde dække i tilfælde af indbrud,” fortæller Lise Agerley fra Alka.

Undgå indbrud i dit sommer- eller kolonihavehus:

• Sørg for, at huset har stabile låse og vinduer over alt
  • Luk og lås alle døre og vinduer, når du forlader huset
  • Undlad at have haveredskaber liggende i haven, der kan bruges til indbrud Installer evt. en tyverialarm, der kan skræmme indbrudstyve væk
  • Brug et tænd-og-sluk-ur til at tænde for lys og radio, så huset virker beboet, når du ikke er til stede
  • Mærk dine ting, så de kan genkendes, hvis de bliver stjålet

Kilde: Alka Forsikring

For yderligere information: