Pas på taske- og lommetyvene

Nu eksploderer antallet af taske- og lommetyverier

Sommeren nærmer sig, og det samme gør højsæsonen for taske-, lomme- og tricktyve. Flere tusind danskere udsættes hvert år for snu tyve, der går efter alt fra mobiltelefoner, iPads, pengepunge og kameraer. Især unge er udsatte, viser tal fra Danmarks Statistik.

Sidste år var der 37.800 tyverier fra lommer og tasker – en stigning på hele 43 procent fra 2009. Så meget tyder på, at det er en god idé at holde øje med omgivelserne, hvis man vil undgå at blive plyndret – især om sommeren.

”Hver sommer oplever vi desværre en stigning i antallet af taske- og lommetyve samt tricktyve på gaden og på caféer. Tyvene holder øje med folk og slår til, når man mindst forventer det. Så vi råder alle til at være ekstra opmærksomme på omgivelserne, når man skal ud at nyde det gode vejr”, lyder det fra Lise Agerley, kommunikationschef i Alka.

Unge er meget udsatte

Ifølge Danmarks Statistik er det især de unge, der bliver ofre for tyverier fra lommer og tasker. De 20-24-årige er mest udsatte, hvor stigningen har været meget voldsom de seneste tre år.

I 2009 var 3.200 unge mellem 20 og 24 år ofre for tyverier fra lommer og tasker, mens tallet var steget til hele 8.000 i 2012 – en stigning på næsten 150 procent. Men også blandt de 25-29-årige har der været en voldsom stigning. Her har man registeret en stigning på 118 procent. Tallene kommer ikke bag på forsikringsselskabet Alka.

Tyvene har det ofte for let, når man ikke lukker sin taske, går med sin pung i en løs baglomme eller efterlader sin dyre mobiltelefoner eller designersolbriller på cafébordet, som mange gør. Mange tror ikke, at der sker noget, når man er sammen med sine venner, men blot ét sekunds uopmærksomhed, og så er mobilen væk. Det hører vi desværre alt for tit”, forklarer Lise Agerley fra Alka.

Størst risiko i storbyerne

Alka oplever, at det især er i storbyerne, at folk bliver ofre for tyverier.

”Det er primært er i storbyer, at folk bliver udsat for taske- og lommetyve samt tricktyve – og det gælder både herhjemme og i udlandet”, fortæller Lise Agerley fra Alka.

Det er ofte i større folkemængder, man skal passe på.

”Når folk står tæt op ad hinanden, er der større risiko for, at der er lommetyve på spil, så virker en berøring fra en anden person ikke mistænkelig. I disse tilfælde skal man være ekstra opmærksom. Det gode råd er: ’Hold øje med omgivelserne – og sørg for at dine ting er forsvarligt pakket væk’”, lyder det fra Lise Agerley fra Alka.

Kontakt politi og forsikring!

Bliver man bestjålet, dækker indboforsikringen i de fleste tilfælde taske-, lomme- og tricktyverier – men der er ingen vej uden om den store øvelse med politianmeldelse og forsikringssag, hvis man vil gøre sig håb om at få en erstatning.

”Det er vigtigt, at man anmelder tyveriet til politiet med det samme – ligegyldigt om man bliver udsat for et tyveri herhjemme eller i udlandet. Dernæst kontakt dit forsikringsselskab. Opdager man tyveriet ske, så råb op og gør opmærksom på det. Har du vidner, som har set det ske, kan de hjælpe dig i erstatningsforløbet”, lyder det fra Lise Agerley i Alka.

UNDGÅ AT BLIVE PLYNDRET:

• Hav pung og nøgler i en lukket lomme
  • Hold tasker og kufferter lukkede
  • Undgå at hænge jakker eller tasker over stolerygge på café eller restaurant
  • Læg ikke mobiltelefoner, kameraer og iPads på borde eller andre steder, så de er synlige
  • Opbevar ikke punge og tegnebøger de klassiske steder, f.eks. i baglommer, hvor de er lette at fiske op
  • Pas ekstra meget på, når du befinder dig i større menneskemængder
  • Vær opmærksom på personer, der virker påtrængende eller nærgående, især når du hæver kontanter i pengeautomater
  • Vær opmærksom i tog og busser, hvor folk står tæt. Især når du stiger ind og ud
  • I gågader og på pladser bør du altid være på vagt, især hvis du står stille og ser på folk, der optræder
  • Gå med tasken på armen i stedet for i hånden

(KILDE: ALKA FORSIKRING)