Skiferien er fem gange farligere end andre ferier

Over 400.000 danskere drager hvert år på skiferie, og uheldigvis kommer 10.000 hvert år alvorligt til skade. Det kan blive en dyr fornøjelse, hvis man ikke har den rette forsikring – også hvis man kommer til at skade andre.

Er du en af de mange, der skal på skiferie, er det vigtigt at være rigtigt forsikret. Risikoen for skader på en skiferie er fem gange større end på andre ferier.

”Risikoen for at komme til skade på de stejle løjper er markant større end når man ligger stille og soler sig på en strand. Derfor råder vi alle, der skal på skiferie, til at kontakte deres forsikringsselskab, så man har de rette forsikringer. Med dem i bagagen kan man få rådgivning i den konkrete situation, og der er også den tryghed, at man ved, at man er dækket ind, hvis uheldet er ude”, forklarer Lise Agerley, kommunikationschef i Alka.

Dyr fornøjelse

Løber man risikoen og drøner ned af pisterne uden forsikring, kan det blive en dyr fornøjelse.

”Omkring 10.000 danskere får hvert år brug for deres forsikring på deres skiferie. Omkring 2.000 af dem kræver særlig hjemtransport, og det kan let koste 20-50.000 kr. I de værste tilfælde kan ulykken kræve et ambulancefly – og så bliver det rigtigt dyrt, hvis man selv skal betale”, forklarer Lise Agerley fra Alka.

Overhold færdselsreglerne!

Det er ikke kun, hvis du selv kommer galt af sted, at man kan få brug for en forsikring.

”Politi og domstole i udlandet slår hårdt ned, hvis man overtræder færdselsreglerne på pisterne – især hvis man er involveret i ulykker med andre. Derfor er det vigtigt at være forsikret. En forsikring fjerner ikke alle problemer, for man skal stadig møde op til afhøringer hos politi og domstole. Men den kan i det mindste bistå med økonomisk hjælp i en svær situation”, forklarer Lise Agerley fra Alka.

Bekymring for unge

Især de unge mellem 21 og 25 år kan ende i en klemme. Mere end 30 procent af dem har ikke en indboforsikring, der ellers dækker det erstatningsansvar, man kan blive pålagt, hvis man er involveret i ulykker.

”Vi ved, at mange unge tager chancen og lever uden en forsikring. Denne aldersgruppe tager måske også ekstra chancer på pisterne, så der er grund til bekymring på deres vegne”, udtaler Lise Agerley fra Alka.

Hjemmeboende børn dækkes af forældrenes indboforsikring, så længe de har folkeregister-adresse hos forældrene. Udeboende børn dækkes normalt, så længe de er under 21 år og bor alene. Det kan dog variere fra forsikringsselskab.

Hvad hvis skiene bliver stjålet?

Ud over at være dækket ind, hvis uheldet skulle være ude, er det også vigtigt at være dækket ind, hvis man får stjålet sit skiudstyr.

”Hvert år får danskere stjålet skiudstyr. En indboforsikring dækker, hvis du har stillet ski eller snowboard i skistativet foran en restaurant i terrænet eller udenfor baren, når du tager på afterski – lige meget, om du ejer eller lejer. Husk altid at melde det til det lokale politi og få en politirapport – uanset om udstyret er lejet eller dit eget”, udtaler Lise Agerley fra Alka.

Forsikringen gælder dog ikke, hvis man efterlader sit skiudstyr foran sit lejlighedskompleks eller hotel. Det skal låses inde i en skikælder eller opbevare på værelset.

Kontakt dit forsikringsselskab

Alkas råd er, at hvis man står og skal på skiferie, så kontakt et forsikringsselskab og få lavet en indboforsikring og rejseforsikring, så man er dækket ind, hvis uheldet skulle være ude.

Tjek, om du er klar til skiferien

Der er fem gange større risiko for at komme galt af sted på skiferien end på andre ferier. Derfor har forsikringsselskabet, Alka, lavet denne lille tjekliste, så du kan se, om du har de rigtige forsikringer.

Skal jeg have en særlig forsikring?

Nogle forsikringsselskaber forlanger, at du tegner en særskilt forsikring, der dækker skirejser, så kontakt dit forsikringsselskab og hør, hvordan du er dækket.

Kan jeg få lægebehandling?

Det gule sundhedskort er din offentlige rejsesygesikring. Det dækker kun udgifter til lægebehandling i EU, Færøerne, Grønland, Schweiz, Norge og en række små europæiske stater. Skal udgifterne til lægehjælp dækkes i andre lande, skal du tegne en privat rejseforsikring.

Kan jeg komme hjem?

Ved sygdom eller tilskadekomst i Finland, Island, Norge og Sverige kan du få dækket merudgifter til hjemtransport. Hjemtransporten skal dog være ordineret af en læge. Hvis du ønsker at være sikret hjemtransport i tilfælde af sygdom eller ulykke i andre lande, skal du tegne en privatforsikring. Alka anbefaler, at man altid har en rejseforsikring. Den giver den bedste dækning og mulighed for lægelig rådgivning i alle døgnets 24 timer. Den dækker også, hvis din planlagte hjemrejse forpasses pga. sygdom/tilskadekomst.

Husk i øvrigt altid at medbringe det blå sundhedskort, som er et fælles EU-sygesikringskort. I mange lande kender de kun det blå sundhedskort. Det giver dig en behandling svarende til den borgerne får i det pågældende land.

FOR YDERLIGERE INFORMATION:

Lise Agerley, Kommunikationschef i Alka