Sommerferien kan koste kassen uden den rigtige rejseforsikring

Rejseforsikringer kan være spil af penge

Rejseforsikringer er meget populære blandt danskerne – men de kan være spild af penge. Mange overforsikrer sig nemlig – samtidig med, at der ikke altid er garanti for, at man er dækket korrekt på ferien. Det kan ende med at koste en formue. Derfor er det vigtigt, at man ved, hvordan man er dækket, inden man tager ud at rejse.

I øjeblikket drager tusindvis af danskere af sted på sommerferie, men inden man smutter af sted, bør man tjekke, om ens rejseforsikring gælder i det land, man rejser til. Det er vigtigt at vide, hvad og hvordan den dækker, hvis du bliver syg, bliver udsat for et uheld – eller hvis du kommer til at skade andre. Hvis ikke der er styr på forsikringen, kan du ende med at stå med en kæmpe regning, lyder advarslen fra forsikringsselskabet Alka.

”Lige meget om du bare skal et smut over grænsen eller skal på en længere rejse, er det meget vigtigt, at du ved, hvordan din forsikring dækker. Kig på din rejseforsikring, hver gang du skal på ferie for at se, om den dækker den pågældende type rejse. Du skal især have fokus på geografien og rejsetype, for ikke alle forsikringer gælder i alle lande,” udtaler Lise Agerley, kommunikationschef i Alka.

På ferie i EU?

Hvis man skal på ren ferie eller studierejse til Færøerne og Grønland og rejser inden for EU, Norge, Island, Liechtenstein og Schweiz, er man dækket af Den Offentlige Rejsesygesikring – altså det gule sygesikringsbevis.

”Det gule sygesikringsbevis dækker udgifter til læge og hospitalsophold i forbindelse med akut sygdom, tilskadekomst og dødsfald inden for en måned. Forsikringen dækker også lægeordineret medicin og lægeordineret sygehusophold og –behandling inklusiv operationer på standardklassesygehuse,” forklarer Lise Agerley fra Alka.

Husk hjemtransport!

Der er dog en del, det gule sygesikringsbevis ikke dækker.

”Den Offentlige Sygeforsikring dækker ikke udgifter til hjemtransport – kun ambulancetransport i det pågældende land. Derfor er det vigtigt, at du supplerer med en rejseforsikring, som inkluderer hjemtransport, så du kan komme hjem fra din ferie i tilfælde af sygdom eller ulykkestilfælde. Ellers kan du risikere at komme til at stå tilbage med en kæmpe regning,” udtaler Lise Agerley fra Alka.

H usk afbestillingsforsikring
Den Offentlige Rejseforsikring dækker heller ikke, hvis man er nødt til at afbestille sin rejse, eller hvis bagagen bliver forsinket. I disse tilfælde har man brug for en privat rejseforsikring.

”Med en afbestillingsforsikring kan du sikre dig muligheden for at få erstattet rejsens pris. Du skal dog være opmærksom på, at en afbestillingsforsikring ikke dækker, hvis du ændrer rejseplaner. En afbestillingsforsikring dækker ved dødsfald, akut alvorlig sygdom eller tilskadekomst, når det medfører, at du ikke er i stand til at rejse hjem pga. sygdom. Der er også dækning i tilfælde af indbrud eller brand i din bolig eller din virksomhed,” forklarer Lise Agerley fra Alka.

Forsinket bagage

En rejseforsikring kan også dække ’erstatningskøb’, hvis bagagen er forsinket. Erstatningen afhænger af forsinkelsen og fremgår af rejseforsikringen.

”Hvis din bagage er forsinket, så sørg altid for at få en såkaldt PIR-rapport fra luftfartsselskabet i lufthavnen med tidspunkt for, hvornår du skulle have haft din bagage. Kvitteringen skal bruges som bevis over for dit forsikringsselskab. Du skal også huske at gemme alle kvitteringer for de køb, som du foretager, for det er dem, du får penge for fra forsikringen efter hjemkomsten,” forklarer Lise Agerley fra Alka.

Skulle man være så dybt uheldig, at bagagen aldrig dukker op, skal man anmelde alt, hvad man har mistet til sit forsikringsselskab. Her er det vigtigt at understrege, at det er indboforsikringen, der dækker. Også her skal man bruge PIR-rapporten, som en del af beviserne.

Mange overforsikrer sig

Inden man køber en rejseforsikring, er det dog en rigtig god idé at tjekke, om man ikke allerede har én.

”Rigtig mange danskere er dækket af flere forskellige rejseforsikringer, der dækker det samme. Derfor kan det godt betale sig at undersøge, hvilke forsikringer man allerede har, da der kan være mange penge at spare,” lyder rådet fra Alkas Lise Agerley.

En af årsagerne til, at mange overforsikrer sig, er, at mange glemmer at tjekke deres indboforsikring eller deres Master- eller Eurocard.

”De dækker ofte det nødvendige på rejsen. Nogle vælger også at tegne den forsikring, som rejsebureauet anbefaler, men det kan altså være spild af penge, hvis man allerede er dækket ind. Så undersøg, hvilke forsikringer du allerede har, inden du køber en ny – og spar pengene til ekstra sjov på ferien,” lyder det fra Lise Agerley fra Alka og anbefaler at give

forsikringsselskabet et kald for at høre, hvordan man er dækket.

Gode råd:

Sådan vælger du den rette forsikring

Står du og skal på ferie, råder forsikringsselskabet Alka dig til at sikre dig, at du har den rette forsikring i tilfældet af, at uheldet er ude for dig eller din familie.

• Sørg for, at din rejseforsikring gælder i det land, du rejser til – ikke alle rejseforsikringer dækker alle lande.
  • Vær sikker på, at hjemtransport er inkluderet i din rejseforsikring, så du kan komme hjem fra din ferie i tilfælde af sygdom eller ulykkestilfælde uden selv at skulle betale.
  • Rejser du uden for EU/EØS-landene, skal din rejseforsikring inkludere sygebehandling, så du kan få dækket dine udgifter til behandling hos en læge eller ophold på et hospital.
  • Tjek, at forsikringen dækker alle omkostninger til sygebehandling og hjemtransport. Det anbefales, at du ikke sætter et max. på betalingsgarantien, så du ikke ender med at skulle betale en del af regningen selv. Hjemtransport i ambulancefly kan koste op mod en million kroner.
  • Husk, at en almindelig rejseforsikring dækker en måneds ferie. Er dit ophold længere, skal du forsikres anderledes.
  • Kontakt dit forsikringsselskab, hvis du har en kronisk sygdom, er blevet skadet eller har været syg umiddelbart før afrejse. Det er alene dit forsikringsselskab, der vurderer, om din forsikring dækker evt. behandling i udlandet.

(Kilde: Alka)

Undgå overforsikring:

• Tjek din indboforsikring: Undersøg om din indboforsikring er inklusiv eller eksklusiv rejseforsikring. Ofte er der penge at spare ved at have sin rejseforsikring som en del af indboforsikringen.
  • Tjek dine kreditkort: Undersøg om der koblet en rejseforsikring på et eller flere af  dine kreditkort – eks. Mastercard eller Eurocards – og tjek, hvad de dækker.
  • Tjek rejseregler: Når du har overblik over dine forsikringer, skal du vurdere dit reelle behov. Det afhænger ofte af, hvor hen i verden du rejser.

(Kilde: Alka)

FOR YDERLIGERE INFORMATION: