Stigning i antallet af alvorlige fyrværkeriskader:

Undgå nytårets 9 dummeste fejl

Mange danskere lever livet farligt på årets sidste dag. Sidste nytår var der en f ordobling i antallet af alvorlige skader med fyrværkeri. Og det er ikke kun dem, der står for antændingen, der kommer til skade. Mange tilskuere bliver ramt. Så der er god grund til at passe på hinanden ved at undgå nytårets 9 dummeste fejl.

Antallet af fyrværkeriskader i nytåret 2012 i hele Danmark var på samme niveau, som de seneste fem år. I alt kom 241 personer til behandling på landets skadestuer i nytårsdøgnene fra d. 31. december til d. 1. januar. Til gengæld var der 42 alvorlige skader, hvilket næsten er en fordobling fra forrige nytår. [1]

”Fyrværkeri er flot og festligt, men også meget farligt, hvis man ikke håndterer det korrekt. Lige meget om det er lovligt eller ulovligt krudt, er det vigtigt, at man tænker på sig selv og sine omgivelser – både før, under og efter antændelsen”, lyder det fra Lise Agerley, kommunikationschef i Alka.

Pas på som tilskuer

Selvom man ikke er den, der fyrer krudtet af, er der god grund til at passe på. Sidste nytår var halvdelen af de tilskadekomne kvinder tilskuere, mens det for mænd var godt en fjerdedel.

Skaderne viser med al tydelighed, at fyrværkeri er farligt – både for dem, som antænder det, og for dem, der blot vil nyde det på afstand. Vi råder alle til at anvende sikkerhedsbriller og være opmærksom på, hvad der omkring dig, så du kan reagere, hvis du ser en løssluppen raket, eller en person der er opfører sig uansvarligt,” lyder det fra Alkas Lise Agerley.

Forsikring dækker ikke ved fuldskab

Ved affyring af fyrværkeri gælder forsikringen ikke altid.

”Du mister retten til erstatning, hvis du har udvist grov uagtsomhed ved affyring af fyrværkeri, eller du har brugt hjemmelavet eller ulovligt fyrværkeri. Du er heller ikke dækket af din forsikring, hvis det viser sig, at du har været beruset”, udtaler Lise Agerley fra Alka.

Hun understreger desuden, at det kun er i de tilfælde, hvor man uforskyldt kommer til at skade andre, at forsikringen dækker.

”Forvolder du skader på andre, dækker din ansvarsforsikring som hovedregel, hvis skaden er sket under uforsætlige omstændigheder. Dog dækker forsikringen ikke, hvis du har været beruset,” oplyser Alka.

Undgå nytårets 9 dummeste fejl!

Tal fra Ulykkes Analyse Gruppen ved Odense Universitetshospital viser,
at antallet af alvorlige
fyrværkeriskader er steget. Derfor er der god grund til at være ekstra varsom, når festfyrværkeriet fyres af i år. Forsikringsselskabet Alka har samlet nytårets 9 dummeste fejl!

• Du bruger ulovligt fyrværkeri!

Køb eller lav aldrig ulovligt fyrværkeri, da det ofte er af meget dårlig kvalitet og kan eksplodere i ansigtet på dig.

• Du bruger      hånden som raketholder!

Sæt altid raketten i en holder og lad solene ligge, mens du tænder, så er der større chance for, at du også har en hånd, efter nyåret er skudt ind.

• Du bærer ikke beskyttelsesbriller!

Bær altid beskyttelsesbriller – både som ’antænder’ og som tilskuer.

• Du kaster med fyrværkeri!

Kast aldrig med fyrværkeriet, da du kan risikere at skade både mennesker og dyr med voldsomme brandsår, der kan give varige mén.

• Du går altid tilbage til en fuser!

Stol aldrig på en fuser, så lad den ligge – og senere sørg for at den bliver fjernet, så andre ikke risikerer at komme til skade.

• Du lader håret flagre!

Pas på ikke at sætte ild til håret, når du tænder fyrværkeriet.

• Du går i letantændeligt tøj!

Tjek om dit tøj er lavet af letantændelige materialer, som fx. syntetisk- og fleecestof, så er der større risiko for brandskader på kroppen, hvis der går ild i det.

• Du bruger dine lommer til opbevaring af      fyrværkeri!

Brug en pose til dit krudt – aldrig din lomme, da den mindste lille gnist kan antænde krudtet og sætte ild til dig.

• Du er for fuld!

Hvis du er for fuld, når du har med fyrværkeri at gøre, kan du være til fare for dig selv og andre.

Kilde: Alka

FOR YDERLIGERE INFORMATION:

Lise Agerley, Kommunikationschef i Alka

Direkte: 43 58 59 11 / Mobil: 40 21 01 77

lag@alka.dk

[1] Kilde: Ulykkes Analyse Gruppen ved OUH Odense Universitetshospital http://www.ouh.dk/wm140134