Erhvervslivet hungrer efter nye, danske ingeniører

Virksomhederne står i kø for at hyre nyuddannede ingeniører ved Danmarks største job- og karrieremesse for ingeniørfaget på DTU i Lyngby.

Onsdag og torsdag løber Danmarks største job- og karrieremesse for ingeniører, DSE-messen, af stabelen på Danmarks Tekniske Universitet (DTU) i Lyngby.

Efter to år i træk med fuldt hus har arrangørerne i år været nødt til at udvide antallet af stande for at følge med efterspørgslen. En rundspørge blandt de deltagende virksomheder viser da også tydeligt, at de unge ingeniører er i høj kurs: To tredjedele af virksomhederne svarer, at de efterspørger flere nyuddannede ingeniører, end de tidligere har gjort.

"Vi kan tydeligt mærke, at virksomhederne på messen hungrer efter unge, friske og højt kvalificerede ingeniører," siger Pernille Rehné Jensen, formand for De Studerendes Erhvervskontakt, som arrangerer messen.

På messen står 140 virksomheder og organisationer klar til at kigge efter nye potentielle ansatte.

"De igeniører, der kommer ud af ded anske uddannelser, er både dygtige, professionelle og 'fagligt sultne,'" siger Ulla Plüger Michelsen, der er dansk HR-chef for industrikoncernen GEA Process Engineering.

GEA Process Engineering er blandt de virksomheder, som tidligere med stor succes har ansat nyuddannede ingeniører i forlængelse af DSE-messen, siger hun.

Også ingeniørforeningen IDA ser messen som et rigtig stærkt tiltag for både industrien og de studerende.

"For virksomhederne er det en fantastisk mulighed for at vise sig frem og samtidig spotte talenter - det er klart en ivnestering i at kunne tiltrække de dygtigste, når virksomheder bruger tid og energi på at deltage i messen," siger formanden IDA, Frida Frost.

Messen har åben onsdag d. 25. marts kl. 10:00-17:00 og torsdag d. 26. marts kl. 10:00-16:00. Der er fri adgang for alle besøgende.