Gør bilen sikker til juleturen:

Julegaver kan gøre bilturen farlig

For lavt dæktryk, glatte veje, forkerte dæk og et tungt læs gaver i bilen kan gøre julerejsen besværlig og i værste fald farlig. Alene i vinterhalvåret stiger antallet af assistancer ved trafikuheld hos Falck med 63 procent. Hvis du vil undgå, at juleturen ender galt, er der en række ting, du bør sørge for.

Mere end 500.000 gange om året rykker Falck ud for at hjælpe danske bilejere i uføre [1] , og med årets største rejsedage lige om hjørnet, når ca. 150.000 biler krydser Storebæltsbroen for at tage på julebesøg, er der risiko for mange uheld.

Over en tredjedel af alle Falcks assistancer til bilister forekommer nemlig i december, januar og februar. Ifølge Falck skyldes det blandt andet, at mange ikke har fået gjort bilen vinterklar, og det kan få store konsekvenser for både dem selv og andre trafikanter.

Ifølge Falck bør man som hovedregel skifte til vinterdæk, så snart temperaturen kommer under ti grader. Bilens dæk har nemlig afgørende betydning for sikkerheden. Vinterdæk reducerer bremselængden væsentligt, hvis der kommer sne og isglatte veje.

Husk korrekt dæktryk, sprinklervæske og vinduesviskere

Et korrekt dæktryk er også vigtigt for din og andres trafiksikkerhed. Et forkert dæktryk gør bilen ustabil, styreegenskaberne forringes, og bremselængden øges, oplyser Q8.

"Der kan opstå problemer med et for lavt dæktryk, hvis bilen er tungt læsset med gaver og passagerer. I værste fald kan dækket sprænge. Det er gratis at tage forbi vores servicestationer og kontrollere, at du har det rigtige dæktryk. Det er ganske nemt, men hvis du har brug for hjælp, kan du spørge efter assistance,” lover Patrick Norup Lentge fra Q8.

Når du alligevel er i gang med at tjekke dæktrykket, er der også en række andre ting, du bør følge op på.

”Husk ordentlige vinduesviskere, hvis der skulle komme stærk nedbør, og tjek at dine lygter lyser optimalt. Fyld rigeligt med sprinklervæske med frostsikring samt olie på bilen, hvis det skulle blive frostvejr,” lyder rådene fra Q8, der har tredoblet udvalget af plejeprodukter og mindre reservedele til stort set alle biler på alle 103 stationer.

Både Falck og Q8 råder også julens bilister til at medbringe tæpper, varmt tøj, mobiloplader og en opladet telefon i tilfælde af, at man strander et sted og har brug for at komme i kontakt med andre mennesker for at få hjælp.

Hold afstand med tung bil

Julens bilister skal også huske at holde en passende afstand til forankørende biler. En tung bil kurer længere ved opbremsning – især på glatte veje. Sidst, men ikke mindst…

"Når du skal ud i juletrafikken, så gardér dig med tålmodighed og tag det stille og roligt. Stress og jag øger risikoen for uheld. Tag hjemmefra et par timer tidligere end normalt, så der er tid til holde i kø, uden adrenalinen begynder at pumpe, og du mister overblikket," udtaler Patrick Norup Lentge fra Q8.

Gode råd til juleturen

• Kør langsommere end du plejer

• Hold god afstand til de forankørende

• Giv tid til overhalinger

• Læg de tungeste ting i bunden af bagagerummet og i midten af bilen

• Placér de letteste ting på en tagbagagebærer eller i en tagboks

• Tung bagage på taget kan gøre bilen ustabil

• Tjek dæktryk

• Kør med vinterdæk

Kilde: Q8

103 stationer til din hjælp

Q8 er den benzinkæde, der har det største sortiment af bilplejeprodukter og mindre reservedele til bilen, og med over 103 stationer er der altid mulighed for at få hjælp i hele landet.

Hos Q8 kan du:

• Tjekke dæktryk helt gratis

• Få gratis rådgivning om bilpleje hos personalet

• Vaske bil – og benytte bilplejepladsen gratis

• Købe bilplejeprodukter som motorolie og sprinklervæske

• Købe reservedele som vinduesviskere

• Købe tilbehør som mobilopladere

• Købe kvalitetsmad og drikkevarer med på farten

Nærmere oplysninger:

Kommunikationschef Marie Sheye Lund