Mange synsproblemer opdages ved skolestart:

Vær opmærksom på dit barns øjne ved skolestart

Skolen er lige startet, og mange børn kommer hjem med ondt i hovedet eller er mere trætte, end hvad godt er. I den forbindelse er det vigtigt, at man som forælder er opmærksom på sit barns øjne. Hovedpine og træthed kan nemlig skyldes, at det har brug for briller.

Kommer din datter eller søn ofte hjem fra skole med ondt i hovedet, er træt eller har svært ved at læse, kan det skyldes synsproblemer.

”Mange problemer med synet opdages ved skolestart. Typisk kommer de til udtryk ved, at børnene kommer hjem fra skole med hovedpine eller er mere trætte, end hvad godt er. Så har de nemlig siddet hele dagen med snuden helt nede i bøgerne for at kunne tyde teksten eller knebet øjnene sammen for at kunne se tavlen i klasselokalet,” fortæller Gitte Sørensen, produktchef i Profil Optik.

Ved skolestart er det derfor vigtigt, at man som forælder er ekstra opmærksom på sit barns syn.

”Børn ved typisk ikke selv, at de har brug for briller. De har vænnet sig til at se verden, som de gør og er ikke klar over, at de anstrenger deres øjne unødigt, når de skal koncentrere sig. Derfor skal du være ekstra opmærksom på dit barns øjne, når det starter i skole,” lyder opfordringen fra Profil Optik.

Hvis du har mistanke om, at dit barn har brug for briller, skal du gå til en optiker, læge eller øjenlæge med dit barn og få undersøgt, om der er et problem. Det er helt gratis. Er dit barn under 10 år, skal du have en henvisning fra en læge eller en øjenlæge, før en optiker må udlevere briller. Det siger loven.

Særlige briller til børn

Har dit barn brug for briller, skal du gå til en optiker, og anbefalingen er, at man starter hos optikeren uden sit barn.

”Som forælder har man ofte en masse spørgsmål, og dem kan man nemmere få svar på alene. Med vores rådgivning i baghovedet, kan du bedre forberede dit barn på synsprøven, og derefter kan vi finde de rette briller sammen med dig og dit barn,” fortæller Gitte Sørensen.

Den rette brille skal klare en masse udfordringer og forskellige situationer.

”Briller må ikke hindre børn i at være børn. Børns briller skal både kunne bruges i klasselokalet, i skolegården og til sport. Mange forældre er urolige for, at børnenes briller går i stykker, men vi har en masse fleksible briller, der kan klare alt fra stille læsning til løb og leg. Der er også mange, der frygter prisen, men der findes særlige børnebrille-koncepter, der tager hånd om det,” forsikrer Gitte Sørensen.

Få dit barns øjne tjekket hvert år

Hos Profil Optik anbefaler man, at man får sit barns øjne tjekket hvert år.

”Har dit barn fået briller, anbefaler vi, at barnet får tjekket synet hvert år. Øjnene vokser ligesom resten af kroppen, og når fx afstanden mellem pupillerne ændres, skal brillerne også tilpasses. Barnets øjne udvikler sig frem til teenageårene, hvorefter synet som regel stabiliserer sig. Vi hjælper mange børn, også spædbørn under 1 år, med at få et godt syn. Jo tidligere, du opdager, at dit barn trænger til briller, jo bedre for barnets udvikling,” forklarer Gitte Sørensen.

Gode råd til forældre med skolebørn

• Profil Optik opfordrer forældre til at gøre brug af de tilbudte synstjek for børn hos den praktiserende læge og sundhedsplejersken, når de er fire og fem år samt i 0. klasse. Jo tidligere man opdager synsproblemer, jo større er chancen for at rette op på det.

• Vælg fleksible og robuste briller i en god kvalitet til børnene, så de kan bruges til løb, leg og læsning.

• Sørg for, at dit barn bruger brillerne, som optikeren har anbefalet. Brillerne skal sidde så godt, at dit barn kan hoppe i trampolin uden at tabe dem.

• Lær dit barn, at de skal lægge brillerne i et etui, i en taske eller i jakkelommen efter brug for at beskytte glasset.

• Få tjekket dit barns syn hvert år. Øjnene vokser ligesom resten af kroppen, og når f.eks. afstanden mellem pupillerne ændres, skal brillerne også tilpasses.

FOR YDERLIGERE INFORMATION:

• Gitte Sørensen, Produktchef i Profil Optik