Ny undersøgelse:

Ni ud af ti har smerter i ryggen

Ni ud af ti danskere døjer med smerter i nakke, skulder eller ryg og halvdelen svarer sågar, at de har smerter flere gange om ugen, viser ny undersøgelse. Konsekvenserne er et alt for højt indtag af smertestillende piller, selvom vi gerne var foruden. Her er guide til, hvordan du kommer smerterne til livs.

Spørger man danskerne selv, svarer 90 procent, at de har døjet med muskelsmerter i nakke, skulder eller ryg, og halvdelen af dem svarer sågar, at de er plaget af deres smerter på ugentlig basis. Det går naturligvis ud over den enkeltes livskvalitet, viser undersøgelsen, der er foretaget af YouGov .

Ifølge undersøgelsen svarer otte ud af ti respondenter, at de føler sig generet af deres muskelsmerter. Halvdelen oplever sågar, at smerterne giver anledning til dårligt humør, fire ud af ti føler, det går ud over deres søvn, og en ud af tre svarer, at det går ud over deres arbejdsliv.

Rygsmerter er årsagen til to millioner sygedage hvert år, og de samlede samfundsmæssige omkostninger ligger på over 12 milliarder kroner om året. Ifølge WHO’s seneste studier er smerter i den nedre del af ryggen Danmarks absolut tungeste sygdomsbyrde [1] .

Danskerne spiser modvilligt piller

Ifølge undersøgelsen er smertestillende piller i håndkøb danskernes fortrukne valg, når de vil smerter i nakke, skuldre eller ryg til livs. Halvdelen af dem, der har oplevet at have ondt i ryggen, har spist piller for at dulme smerterne. Det gør de faktisk på trods af, at det irriterer dem, at de skal tage medicin mod deres smerter, viser undersøgelsen.

Men måske er danskernes massive forbrug af piller så småt ved at ændre sig. I hvert fald har danskerne i stigende grad fået øjnene op for smertebehandling med varmeplastre, der er på vej frem i Danmark:

”Vi har rigtig mange mennesker inde i vores praksis, der har problemer med ryggen, og som har brug for at få bugt med deres smerter. I den situation er det jo godt at kunne tilbyde dem et nyt alternativ til de smertestillende piller. Indenfor fysioterapien har vi anvendt varme for at lindre muskelsmerter i årevis med rigtig god effekt. Det smarte ved de nye varmeomslag er , modsat eksempelvis varmedunke, at det er super nemt at tage på, og man kan bære det under sit tøj, uden andre kan se det”, fortæller fysioterapeut Micha Grøn, fra Strandvejens Fysioterapi i Hellerup.

I undersøgelsen svarer 84 % af danskerne, at de er bekendt med, at varme har en god effekt på lindring af muskelsmerter, og rigtig mange har også anvendt varme til at lindre deres smerter.

Fem gode råd   til forebyggelse og lindring af ondt i ryggen

• Sørg for at dyrke motion regelmæssigt. God fysisk form nedsætter risikoen for rygsmerter og gør, at man kommer sig hurtigere, når man har fået ondt i ryggen
  • Varier dine motionsformer fx. ved at svømme, cykle og gå, da forskellige former for motion styrker ryggen. Hvis dine smerter bliver værre under motionen, skal du stoppe og i stedet konsultere en behandler eller læge
  • Husk at variere din arbejdsstilling. Sidder du eksempelvis ved computeren hver dag, er det vigtigt, at du rejser dig jævnligt, så du får bevæget dig. Hvis du har mulighed, kan det være en god aflastning at sidde på en stor træningsbold en time om dagen, da dette automatisk giver effektiv træning af ryggen