Ny undersøgelse:

Danskerne frygter ikke julens mange indbrud

Selvom der hvert år begås rekordmange indbrud i juledagene, bekymrer indbrudstyvenes hærgen ikke danskerne. I hvert fald svarer over halvdelen af danskerne i en ny undersøgelse fra G4S, at de ikke frygter indbrud i julen. Alene sidste jul blev der ellers begået næsten 1.000 indbrud på kun tre dage.

I en helt ny undersøgelse fra A&B Analyse, som Danmarks største sikkerhedsfirma G4S har fået lavet, svarer 53 procent af de adspurgte, at de på ingen måde frygter indbrud i juledagene. Kun 6,9 procent frygter i høj grad eller meget høj grad indbrudstyvene. [1]

Det er på trods af, at julen er højsæson for indbrud, og alene sidste år blev der begået 970 indbrud i juledagene [2] . Det højeste antal i fire år.

”Det er overraskende, at ikke flere bekymrer sig om indbrud. Vi ved, at et indbrud ikke bare koster mange dyrt, det er også en psykisk hård oplevelse. Mange føler sig enormt utrygge i lang tid efter, de har haft besøg af indbrudstyve,” udtaler Morten Holck Jæger, kommerciel direktør i G4S.

Flest indbrud 1. juledag – ikke juleaften

Undersøgelsen fra G4S viser også, at 54,9 procent af danskerne tror, at der sker flest indbrud juleaften. Men ifølge Rigspolitiet sker der rent faktisk flest indbrud 1. juledag.

”Traditionen tro stiger antallet af indbrud markant i julen, hvor halvdelen af os er på juleferie eller familiebesøg. Man skal være ekstra opmærksom på risikoen for indbrud 1. juledag, hvor der sker flest indbrud. Mange hjem ligger hen i mørke, derfor er det let for en indbrudstyv at se, at der ikke er nogen hjemme – og det giver dem optimale arbejdsbetingelser,” forklarer Morten Holck Jæger fra G4S.

Nabohjælp og rod forhindrer indbrud

For at undgå indbrud er d e to vigtigste råd at gøre indbrudstyvens arbejde så besværligt som muligt samt at få hjemmet til at se beboet ud.

”Sørg for at have gode låse og solide vinduer overalt i hjemmet og lad vær med at rydde op, når du forlader hjemmet. Rod skræmmer tyven, da det får hjemmet til at se beboet ud,” lyder rådene fra G4S’ Morten Holck Jæger.

Er du væk flere dage, er det en rigtig god idé at alliere dig med naboen.

”Få naboen til at fylde noget af sit skrald i din affaldsspand og fjerne aviser og reklamer fra postkassen. Aftal evt. at naboen parkerer sin bil i din carport og holder øje med dit hus en gang imellem,” siger Morten Holck Jæger fra G4S.

Tænd-og-sluk-ur og alarm virker præventivt

Er det umuligt at alliere sig med naboerne, kan et tænd-og-sluk-ur og en alarm være gode våben mod indbrudstyve.

”Et tænd-og-sluk-ur, der tænder lyset i huset, når mørket falder på, skræmmer indbrudstyvene. En alarm er også et godt våben. Den virker præventivt og kan være med til at forhindre indbrud. Så snart den går i gang, er den med til at stresse indbrudstyven,” siger Morten Holck Jæger fra G4S.

Hold øje med hjemmet på mobilen

Et populært våben mod indbrudstyvene i denne jul er et nyt overvågnings- og alarmsystem med mulighed for at livestreame, oplyser G4S.

”Systemet giver mulighed for, at man selv eller naboen kan styre alarmen og tjekke videoklip via mobilen, en tablet og på vores hjemmeside. Så kan man altid se, hvad der sker i ens hjem. Det giver en større tryghed, når man ikke er hjemme,” udtaler Morten Holck Jæger fra G4S.

G4S’ alarmsystem ’Everhome’ fås i tre udgaver, der kan tilpasses størrelsen på ens hjem.

Undgå indbrud i julen

• Lad lys og radio være tændt, når du forlader dit hjem – brug tænd/sluk ure
  • Tøm din postkasse og få en til det, når du er væk i længere tid
  • Få en nabo til at parkere sin bil foran dit hjem, mens du er bortrejst
  • Aftal med dine naboer, at I holder øje med hinandens hjem
  • Få installeret en bevægelsessensor til at give lys foran dit hjem og i din indkørsel
  • Gem dine værdifulde ting væk, så tyven ikke kan se dem udefra
  • Tag billeder af dine værdier, gem kvitteringer og serienumre eller mærk dine ting
  • Del ikke dine ferieplaner på de sociale medier eller på din telefonsvarer

Kilde: G4S / Forebyg Indbrud

For nærmere oplysninger kontakt:

Mads Darling

G4S Security Services A/S

www.g4s.dk

[1] ”Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet A&B Analyse. Der er i alt gennemført 1.000 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år i perioden 28/11 til 2/12 2014”.

[2] Kilde: Rigspolitiet