Ny undersøgelse:

Sociale medier droppes af frygt for indbrud

Facebook, Instagram og alle andre sociale medier kan forvente et stort dyk i aktivitetsniveau i Danmark i juledagene. Mange danskere dropper nemlig de sociale medier i julen af frygt for indbrud, viser en ny undersøgelse fra forsikringsselskabet Alka.

Julen er højsæson for indbrud, og indbrudstyvene bruger alle kneb for at finde ud af, om vi er hjemme eller ej – også internettet. Af frygt for at indbrudstyve følger med på vores sociale profiler, dropper mange af os de sociale medier i juledagene.

I hvert fald svarer 28,8 procent af de adspurgte danskere i en ny undersøgelse, som Alka har fået foretaget af A&B Analyse, at de ikke har tænkt sig at uploade feriebilleder eller lave opdateringer om, hvor de er, da de ved, at indbrudstyve følger med online. [1]

”Vi ved, at der traditionelt set bliver anmeldt 40-50 procent flere indbrud i julen end i resten af året, så der er god grund til at være ekstra på vagt over for indbrudstyvene i juledagene. Derfor er det meget positivt, hvis danskerne dropper ferieopdateringerne på de sociale medier, når de er på juleferie. Der er ingen grund til at give indbrudstyvene bedre arbejdsbetingelser, end de har i forvejen,” udtaler Lise Agerley, kommunikationsdirektør i Alka.

Læg billederne op efter ferien

En opdatering på sociale medier om, hvor du er på juleferie krydret med en masse billeder, kan øge risikoen for indbrud. Hvis din profil er offentlig, ved du nemlig aldrig, hvem der følger dig.

”Det er de færreste af os, der er på Facebook, Instagram osv., der ikke har underholdt vores følgere om, hvad vi laver, mens vi er på ferie. Men pas på med opdateringer på sociale medier, der indikerer, at du ikke er hjemme. Det kan være en direkte invitation til fremmede gæster. Vent med at dele dine oplevelser, til du er hjemme igen. Skriv, at du er kommet hjem fra en fantastisk juleferie og del så dine juleminder,” lyder det fra Lise Agerley fra Alka.

Skræm tyven væk!

Ud over at skrue ned for aktiviteterne på de sociale medier, er der også en række andre gode råd, du bør følge, hvis du vil undgå indbrud.

”Først og fremmest skal du have gode låse, solide vinduer og døre i dit hus. Dernæst er det vigtigt, at dit hus ser beboet ud. Det skræmmer indbrudstyven. Aftal evt. med dine naboer, at de bruger din skraldespand, fjerner aviser og reklamer. Din nabo kan også med fordel bruge din carport, så det ser ud som om, at du er hjemme. Er dine naboer selv på juleferie, så kan et tænd og sluk-ur være en god idé. Det kan du indstille, så lyset og radioen tændes, når mørket sænker sig, og det får dit hjem til at se beboet ud, selvom du ikke er hjemme,” lyder rådene fra Lise Agerley fra Alka.

5 enkle tips:

Sådan undgår du indbrud i juledagene

Skal du på juleferie eller julebesøg, så følg Alkas fem gode råd til, hvordan du undgår indbrud.

1. Afslørende opdateringer . Pas på med opdateringer på sociale medier, der indikerer, at I ikke er hjemme. Hvis din profil er offentlig, ved du aldrig, hvem der følger dig.

2. Tøm post og skraldespand . Hvis muligt, så få naboen til at tømme post, rydde sne og bruge jeres skraldespand.

3. Lad naboen få en ekstra parkeringsplads. En parkeret bil foran jeres hus kan indikere over for ubudne gæster, at nogen er hjemme.

4. Tænd- og slukur. Anskaf jer et tænd og sluk-ur til at tænde lys og radio, der indikerer, at nogen er hjemme. Det kan vise sig at være en god investering.

5. Godt naboskab. Benyt dig af nabohjælp, og aftal med dine naboer, at I passer og holder øje med hinandens hjem.

Kilde: Alka

FOR YDERLIGERE INFORMATION:

Lise Agerley, Kommunikationsdirektør i Alka

Direkte: 43 58 59 11 / Mobil: 40 21 01 77

lag@alka.dk

[1] Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet A&B Analyse. Der er i alt gennemført 1.000 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år i perioden 28/11 til 2/12 2014”.