Ny undersøgelse: Ni ud af ti har smerter i ryggen

Ni ud af ti danskere døjer med smerter i nakke, skulder eller ryg og halvdelen svarer sågar, at de har smerter flere gange om ugen, viser ny undersøgelse. Konsekvenserne er et alt for højt indtag af smertestillende piller, selvom vi gerne var foruden. Her er guide til, hvordan du kommer smerterne til livs.

Spørger man danskerne selv, svarer 90 procent, at de har døjet med muskelsmerter i nakke, skulder eller ryg, og halvdelen af dem svarer sågar, at de er plaget af deres smerter på ugentlig basis. Det går naturligvis ud over den enkeltes livskvalitet, viser undersøgelsen, der er foretaget af YouGov.

Ifølge undersøgelsen svarer otte ud af ti respondenter, at de føler sig generet af deres muskelsmerter. Halvdelen oplever sågar, at smerterne giver anledning til dårligt humør, fire ud af ti føler, det går ud over deres søvn, og en ud af tre svarer, at det går ud over deres arbejdsliv.

Rygsmerter er årsagen til to millioner sygedage hvert år, og de samlede samfundsmæssige omkostninger ligger på over 12 milliarder kroner om året. Ifølge WHO’s seneste studier er smerter i den nedre del af ryggen Danmarks absolut tungeste sygdomsbyrde [1] .

Danskerne spiser modvilligt piller

Ifølge undersøgelsen er smertestillende piller i håndkøb danskernes fortrukne valg, når de vil smerter i nakke, skuldre eller ryg til livs. Halvdelen af dem, der har oplevet at have ondt i ryggen, har spist piller for at dulme smerterne. Det gør de faktisk på trods af, at det irriterer dem, at de skal tage medicin mod deres smerter, viser undersøgelsen.

Men måske er danskernes massive forbrug af piller så småt ved at ændre sig. I hvert fald har danskerne i stigende grad fået øjnene op for smertebehandling med varmeplastre, der er på vej frem i Danmark:

”Vi har rigtig mange mennesker inde i vores praksis, der har problemer med ryggen, og som har brug for at få bugt med deres smerter. I den situation er det jo godt at kunne tilbyde dem et nyt alternativ til de smertestillende piller. Indenfor fysioterapien har vi anvendt varme for at lindre muskelsmerter i årevis med rigtig god effekt. Det smarte ved de nye varmeomslag er, modsat eksempelvis varmedunke, at det er super nemt at tage på, og man kan bære det under sit tøj, uden andre kan se det”, fortæller fysioterapeut Micha Grøn, fra Strandvejens Fysioterapi i Hellerup.

I undersøgelsen svarer 84 % af danskerne, at de er bekendt med, at varme har en god effekt på lindring af muskelsmerter, og rigtig mange har også anvendt varme til at lindre deres smerter.

Fakta om danskerne og deres rygge

• Ondt i ryggen er en af de mest udbredte folkesygdomme i den vestlige verden

• Danskerne er fraværende to mio. dage om året pga. rygproblemer

• Danskernes rygsmerter koster den offentlige kasse 12 mia. kr. årligt

• Smerter i den nedre del af ryggen er Danmarks tungeste sygdomsbyrde

Kilder: Syddansk Universitet, Statens Institut for Folkesundhed, World Health Organization

Fem gode råd til forebyggelse og lindring af ondt i ryggen

• Sørg for at dyrke motion regelmæssigt. God fysisk form nedsætter risikoen for rygsmerter og gør, at man kommer sig hurtigere, når man har fået ondt i ryggen
  • Varier dine motionsformer fx. ved at svømme, cykle og gå, da forskellige former for motion styrker ryggen. Hvis dine smerter bliver værre under motionen, skal du stoppe og i stedet konsultere en behandler eller læge

• Husk at variere din arbejdsstilling. Sidder du eksempelvis ved computeren hver dag, er det vigtigt, at du rejser dig jævnligt, så du får bevæget dig. Hvis du har mulighed, kan det være en god aflastning at sidde på en stor træningsbold en time om dagen, da dette automatisk giver effektiv træning af ryggen

• Det er en god idé at strække ud. Gør det evt. til en vane at strække ud hver aften, inden du går i seng. Bøj dig forover og lad dine arme hænge frit ned foran dig og hold strækket i 30 sekunder

• Har du brug for at lindre dine smerter så prøv evt. et eller flere af følgende hjælpemidler; Varmepude eller varmeomslag, smertelindrende cremer eller smertestillende piller i håndkøb. Gå ned på dit lokale apotek og hør, hvad de vil anbefale specifikt til dig

Kilde: Videnscenter for Arbejdsmiljø

Resultater fra undersøgelse

• Langt størstedelen af respondenterne svarer, at de har prøvet at have muskelsmerter i nakke, skulder eller ryg (90 pct.)

• 35 pct. af respondenterne oplever muskelsmerter i nakke, skulder eller ryg enten dagligt eller flere gange om ugen. 54 pct. af respondenterne oplever sådanne muskelsmerter hver 14. dag eller oftere
  • Flere områder påvirkes tilsyneladende, når respondenterne oplever muskelsmerter i nakke, skulder eller ryg. Således svarer 50 pct., at smerterne giver anledning til dårligt humør, 38 pct. har søvnproblemer, 26 pct. oplever, at det går ud over deres arbejde, og 24 pct. får ikke dyrket motion eller sport som en direkte følge af generne
  • Størstedelen af respondenterne har taget smertestillende medicin ved muskelsmerter i nakke, skulder eller ryg. 53 pct. svarer, at de har anvendt smertestillende medicin i håndkøb så som Panodil eller Paracetamol, mens 35 pct. har anvendt Ibuprofen eller Kodimagnyl. 23 pct. har sågar købt smertestillende medicin på recept for at lindre muskelsmerter
  • 61 pct. svarer, at det generer dem, at de bliver nødt til at tage smertestillende medicin mod muskelsmerter i nakke, skulder eller ryg
  • Kun 34 pct. er klar over, at man i dag kan købe varmeomslag på apoteket, der på samme måde som en varmepude kan lindre muskelsmerter i nakke, skulder og ryg. 64 pct. ved det ikke

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1006 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år, i perioden 20. - 22. juni 2014. Regionale tal kan rekvireres.

[1] Verdenssundhedsorganisationen (WHO) placerer i sin ’Sygdomsbyrdeberegning 2013’ for Danmark lændesmerter på en klar førsteplads. Og ifølge den seneste rygrapport fra Statens Institut for Folkesundhed fra 2011 koster danskernes 2 millioner sygedage om året på grund af rygproblemer samfundet 7,3 milliarder kroner årlig alene i fravær

WHO undersøgelse: http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(12)62134-5/fulltext

Kilde: http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/sygdom/ECE2266946/forskere-gaa-paa-job-med-ondt-i-ryggen/