Pas på indbrudstyve, når du juleshopper:

Drop julegaverne på bagsædet

I disse dage sættes jagten på årets julegaver for alvor ind, og det kan blive en kedelig og dyr oplevelse for dem, der glemmer at gemme gaverne i bilen væk. Indbrudstyvene har nemlig kronede dage i november og december, når bilerne er proppet med dyre gaver. Og din forsikring dækker kun, hvis du har husket at låse bilen, og din forsikring dækker ikke guld, sølv og smykker stjålet fra din bil.

Det kan ende med at blive en ekstra dyr shoppingtur, hvis du lader julegaverne ligge frit fremme på bagsædet i bilen. Tyvene holder ikke fri op til jul, hvor bilerne bugner af dyre gaver og er ekstra fristende for tyve.

Tyverier fra biler er et gennemgående problem året rundt, men november og december adskiller sig fra de andre måneder. Tyvene får nemlig mere med sig pr. indbrud, når de bryder ind i bilerne for at tømme dem for værdier. I november og december er tyverier fra biler – ifølge Alkas beregninger – ca. 15 % dyrere end gennemsnitsmåneden.

”Indbrud i biler er et stort problem, men især op til jul oplever vi desværre, at rigtig mange danskere bliver udsat for indbrud i deres biler. Vi glemmer ganske enkelt at gemme de dyre gaver væk, når vi er ude at juleshoppe, og det udnyttes af indbrudstyve,” udtaler Lise Agerley, kommunikationsdirektør i Alka.

Advarer mod gaver i bilen

Det er derfor en dårlig idé at opbevare julegaverne på bagsædet eller have andre værdigenstande liggende frit fremme, når man tager på juleshopping.

”Man er dækket af sin indboforsikring, hvis man har husket at låse bilen, og der er tegn på, at bilen har været brudt op. Derfor er det meget vigtigt, at man tjekker en ekstra gang, at bilen er låst, når man forlader den,” lyder det fra Lise Agerley fra Alka.

Forsikringen dækker ikke, hvis du får stjålet penge, guld, sølv og smykker fra din bil. Heller ikke selv om det er gemt væk. Så har du købt et smykke til kæresten, så tag det med dig, når du shopper videre.

Gadgets, pc’er, mobiltelefoner, fotoudstyr, ure m.m. skal gemmes godt væk i bagagerummet, for de er kun dækket, hvis de ikke har været synlige udefra.

Tag alle værdifulde ting med, når du forlader bilen - eller lås dem inde. Og når bagagerummet er fyldt op med gaver, så kør hjem og tøm bilen,” lyder rådet fra Lise Agerley fra Alka.

_______________________

Gode råd:

Undgå indbrud i bilen

Når du skal på juleshopping, så husk:

• Luk og lås alle bildøre
  • Luk alle vinduer
  • Fjern mobiltelefonen og GPS fra forruden
  • Tag alle værdigenstande med, når du forlader bilen - eller lås dem inde
  • Har du en stationcar, så træk bagagerumsdækkenet for, så man ikke kan kigge ned til tingene. Alternativt kan man gemme tingene under sæder eller tæpper m.m.
  • Lad aldrig julegaverne ligge frit fremme på bagsædet
  • Læg gaver i bagagerummet
  • Når bagagerummet er fyldt op med gaver, så kør hjem og tøm bilen

Kilde: Alka

_______________________

S ådan dækker forsikringen

Det er indboforsikringen, der dækker, hvis du får stjålet dine ting – herunder julegaveindkøb – fra din bil.

• For at forsikringen dækker tyverier fra din bil er det en forudsætning, at bilen er aflåst samt at voldeligt opbrud kan konstateres.
  • Først og fremmest skal man være bevidst om, at forsikringen ikke dækker, hvis du får stjålet penge, guld, sølv og smykker fra din bil – det gælder uanset, om du har låst bilen, og der er voldelig opbrud. Man bør derfor ikke efterlade dem i sin bil.
  • Visse genstande – så som pc’er, mobiltelefoner, fotoudstyr, ure m.m. – er kun dækket, såfremt disse ikke er synlige udefra.
  • Skader på bilen dækkes af kaskoforsikringen.

Kilde: Alka

FOR YDERLIGERE INFORMATION: