23. oktober 2014

Klik ind på Kraks Blå Bog

Det 1.500 sider store opslagsværk går nu online – i første omgang giver nyt website overblik over knap 30.000 tidligere og nuværende optagne personer, og man kan købe sig adgang til de fulde biografier af nuværende mere end 8.300 optagne i Blå Bog.

”Den trykte udgave har sit eget faste publikum, så den holder vi fast i. Men vi får også mange forespørgsler på en online løsning, og vi er glade for at kunne præsentere en brugervenlig løsning, som bringer Blå Bog ud til en endnu større kreds,” siger redaktionschef Hanne Dal, Gads Forlag.

Den nye Blå Bog-portal åbner adgang til 35 forskellige faggrupper, og man kan søge på fx navn, titel, fødselsdato eller faggruppe, fx Politik, Medier eller Videnskab. Stykpris pr. fuld biografi bliver 49 kr. Det er også muligt at købe et fuldt online abonnement på årsbasis og som flerbrugerløsning eller at købe mindre pakker af biografier. Blå Bogs digitale løsning kommer i to tempi. I første omgang er der adgang til køb af aktuelle personbiografier. Om kort tid kommer en nyudviklet app til mobilen.

”Udgangspunktet er, at Blå Bog er et værdifuldt arbejdsredskab, fordi man kan stole på indholdet, der bygger på personligt bidrag fra hver enkelt biograferede”, siger Hanne Dal.

Det særlige ved biografierne i Blå Bog er, at de optagne selv bidrager med de grunddata, der indgår i opslagsværket. Alle optagne personer modtager en korrektur, så de mindst en gang årligt har mulighed for at opdatere deres biografier. Mange vælger at gøre det flere gange i løbet af et år. Oplysningerne redigeres efterfølgende af opslagsværkets redaktion, således at de tusindvis af biografier så vidt muligt følger samme skabelon.

Søgning i gamle udgaver

På sigt forberedes en løsning, der gør det muligt også at fritekstsøge i de mere end 30.000 biografier, som indgår i Blå Bogs mere end 100 årgange, siden Ove Krak publicerede den første udgave i 1910.

”Vi har fået rigtigt mange forespørgsler fra fx både journalister, fag- og amatørhistorikere på at kunne søge tilbage i tidligere udgivelser. Det er en meget stor opgave at digitalisere de tidligere udgivelser, men takket være fondsdonationer er vi tæt på målet. Lige nu er vi i gang med scanningen af knap 130.000 sider - og håber at kunne præsentere en samlet løsning med online adgang til over 30.000 biografier af betydningsfulde danskere gennem mere end et århundrede. Planen er, at det sker i løbet af 2015”, siger Hanne Dal.

www.blaabog.dk

Yderligere information:

Kontakt Redaktionschef Hanne Dal, Gads Forlag

tlf. 77 66 60 31, mobil 20 61 02 90.

hda@gad.dk