Sådan forbereder du boligen på weekendens storm

Danskerne rammes sandsynligvis af endnu en storm i løbet af weekenden. Mange stormskader kan undgås, hvis man tager sine forbehold. Eksempelvis har 4 ud af 10 børnefamilier en trampolin i haven, men de færreste er opmærksomme på, at man skal passe godt på trampolinen i stormvejret. Den kan forvolde skabe på både dit eget og naboens hus.

For at undgå stormskader er det vigtigt, at vi tager alle forholdsregler for at minimere eventuelle skader.

”Vi råder til, at man går en tur rundt om huset og fjerner alle løse genstande som for eksempel krukker, parasoller og havemøbler fra haven og sætter dem indendørs. Pak trampolinen sammen eller spænd den godt fast. Husk også at lukke alle døre og vinduer, når du forlader dit hjem. Bor du i lejlighed med altan, så sørg for, at der ikke er møbler, krukker og andet, der kan blive taget af stormen og flyve ud og gøre skade”, lyder rådet fra Lise Agerley, kommunikationsdirektør i Alka.

Pas på, at dine ting ikke rammer naboen!

Det er ikke kun ens eget hjem, det risikerer at gå ud over, hvis man har løse genstande, der flyver rundt i stormen. Hvert år ser Alka eksempler på genstande som er fløjet med stormen ind til naboen og for eksempel har smadret et vindue eller endnu værre – har ramt tilfældige forbipasserende.

”For eksempel har 4 ud af 10 børnefamilier en trampolin i haven. Men de færreste er opmærksomme på, at man skal passe godt på trampolinen i stormvejret. Den ender let i naboens have og kan gøre skade på bygninger eller mennesker. Derfor bør man spænde trampolinen fast til for eksempel et træ eller pakke den helt væk, inden stormen rammer,” lyder rådet fra Lise Agerley i Alka .

Hvis skaden er sket…

Kommer du hjem til et hus, hvor du kan se skader efter stormvejret, så få hjælp til at udbedre dem hurtigst muligt, så de ikke bliver større.

”Dit forsikringsselskab dækker ofte udgifterne til en midlertidig reparation. Du skal bare huske at gemme alle kvitteringer og det er en rigtig god idé at tage billeder af skaderne, så du kan vise skadens omfang til dit forsikringsselskab,” lyder det fra Lise Agerley i Alka og fortsætter:

”Hvis dine vinduer er gået itu, bør du dække dem med træplader, plastik eller andet materiale, der kan holde vind og regn ude, indtil du får ruderne repareret. Det samme gælder huller i taget, der straks bør dækkes til med en presenning.”

Sådan dækker forsikringen

Din forsikring dækker som regel skader som følge af storm, men ikke løse genstande som er ødelagt af en flyvetur i stormen. Det er dit eget ansvar at sætte dem indendørs.

”Har du fået skader på dit hus som følge af stormen, er det husforsikringen, der dækker. Derimod er det indboforsikringen, hvis der er tale om skader på fx dine indbogenstande,” fortæller Alkas kommunikationsdirektør.

Gode råd:

Alka’s gode råd før og efter stormen:

Før stormen

• Du kan downloade app’en ”Husets Vejralarm”, hvor du automatisk modtager varsler for stormvejr.

• Sæt havekrukker, havestole og andet som kan blive taget af stormen indendørs.

• Fjern eller fastgør løse genstande i haven, som fx trampolinen.

• Fæld gamle træer og fjern grene.

• Fastgør løse tagsten.

• Luk alle vinduer og døre.

Efter stormen

• Dæk ødelagte vinduer til med træplader og huller i taget med presenning.

• Tag billeder af det beskadigede.

• Få grønt lys fra forsikringsselskabet før du smider ødelagte genstande ud.

• Kontakt dit forsikringsselskab, hvis du er i tvivl om, hvordan du skal forholde dig, når skaden er sket.

Kilde: Alka

FOR YDERLIGERE INFORMATION: