Sidste jul søsatte Q8 et større madspildsprojekt:

Byens Q8 har succes med madspildsprojekt

Sidste jul tog medarbejderne hos Q8 kampen op mod det massive madspild i Danmark. I stedet for at kassere helt fejlfrie kager, begyndte de at bruge dem til nye kager. Her et år efter har byens medarbejdere alene formået at forvandle ca. 230 kg. helt fejlfri wienerbrød til hjemmelavede romkugler, der er kundernes absolutte favorit blandt de hjemmelavede kager.

Hvert år kasseres der ca. 540.000 ton spiselige fødevarer i Danmark [1] , og alene i Q8 kasseres der over 280 ton fejlfri kage og brød om året – eller det gjorde man! For sidste år satte Q8’s medarbejdere sig for at reducere det massive madspild og tog kagerollen i egen hånd i kampen mod madspildet.

”I stedet for at kassere helt fejlfrie kager hver dag, forvandler vi dem nu til nye kager. Vi laver både romkugler, drømmekage, en særlig brownie og sågar tiramisu. Vi synes, at det giver rigtig god mening, at vi laver nogle produkter, som vores kunder efterspørger samtidig med, at vi bruger vores indkøbte råvarer bedre og begrænser ressourcespildet,” fortæller fra Jan Hjort Kristensen fra Q8.

230 kg. kage genanvendes til romkugler

Efter et års arbejde med madspildsprojektet er det lykkedes medarbejderne at forvandle ca. 230 kg. fejlfri wienerbrød til hjemmelavede romkugler. Tæller man alt med, har medarbejderne formået at genanvende endnu mere kage.

”Mange af vores kunder har opfordret os til at gøre mere for at komme det massive madspild til livs. De synes, at det er en sympatisk og god idé, at vi selv laver en stor del af vores kager. Samtidig er det også sjovere at sælge noget, vi selv har lavet,” lyder det fra Jan Hjort Kristensen.

Hjemmestøbte romkugler storhitter

Medarbejderne er blevet sande mestre i at lave tiramisu, drømmekager, brownies og romkugler – der alle er en del af madspildsprojektet – og måske ikke overraskende er det de klassiske hjemmestøbte romkugler, kunderne er mest vilde med.

"Romkugler er helt sikkert kundernes favorit. Vi har altid solgt mange, men efter vi selv er begyndt at lave dem, er de blevet endnu mere populære. Vi tror, at deres popularitet skyldes en kombination af, at mange kender smagen, de er nemme at spise, og så kan mange godt li´, at de er hjemmelavede,” fortæller Jan Hjort Kristensen fra Q8 .

På blot et år har Q8’s 103 selvdrevne stationer solgt over 300.000 hjemmelavede romkugler, der er lavet af ca. 24 ton genanvendt wienerbrød.

Nærmere oplysninger:

Kommunikationschef Marie Sheye Lund

Q8 Danmark A/S

Email: Presse@q8.dk

[1] Kilder: Landbrug & Fødevarer, Aarhus Universitet, CONCITO, Fødevareøkonomisk Institut FOI - fra Fødevareministeriets konference 'Det skjulte madspild' i 2011