Vindmølleparken DanTysk officielt indviet

Til redaktionen

V attenfall og Stadtwerke München har i dag officielt indviet den nye store havmøllepark DanTysk, 70 km fra Sild. Vedlagt pressemeddelelse.

Parken har et kraftigt dansk islæt – Esbjerg har spillet en vigtig rolle i etableringsfasen, og Vattenfall overvåger havmølleparken herfra.

Ole Bigum Nielsen har været Project Director for DanTysk siden slutningen af 2013. Udfordringer undervejs kan du læse mere om her http://news.vattenfall.com/da/article/endelig-i-mal-dantysk-er-blevet-indviet

Kontrolcenteret i Esbjerg:   http://news.vattenfall.com/da/article/de-holder-vindmollerne-snurrende

_____________________________________________________________________________

Den tyske økonomiminister Sigmar Gabriel, den svenske erhvervsminister Mikael Damberg, Vattenfalls CEO Magnus Hall og Dr. Florian Bieberbach, Stadtwerke München, var i dag samlet i Hamburg for at markere den officielle indvielse af Tysklands første større offshore vindmøllepark, DanTysk.

Havmølleparken DanTysk, der ligger 70 kilometer vest for øen Sild i Nordsøen, producerer ved hjælp af 80 Siemens vindmøller klimaneutral strøm svarende til det årlige forbrug i 400.000 tyske hjem.

Vattenfall har 51 pct. af aktierne i DanTysk, mens SWM (Stadtwerke München) har en ejerandel på 49 pct. Den samlede investering i havmølleparken beløber sig til over 1 mia. EUR.

Nye investeringer

Vattenfall og Stadtwerke München fortsætter samarbejdet om udbygning af offshore anlæg i Nordsøen. De to selskaber har indgået aftale om at bygge Sandbank tæt på DanTysk i sommeren 2015. Investeringen er i størrelsesordenen 1,2 mia. EUR.

Magnus Hall, Vattenfalls koncernchef: ”Offshore vind er en stadig vigtigere energikilde for Vattenfall, der i dag er verdens næststørste operatør på området. Vi er på vej til at transformere energisystemet – og i forhold til den ambition, er indvielsen af DanTysk en vigtig milepæl: for Tyskland, Europa – og absolut for os i Vattenfall.

Dansk overvågning

DanTysks 80 vindmøller overvåges fra Vattenfalls kontrolcenter i Esbjerg, der er et af Europas største centre for overvågning af vindmøller. Medarbejderne på centret holder døgnet rundt øje med Vattenfalls knap 1.000 vindmøller i Danmark, Sverige, Tyskland, Holland og Storbritannien.

Til redaktionen:

Grafik, fotos og yderligere information om DanTysk er til rådighed på: http://www.dantyskmollepark.dk/presse-og-service/billedbank-til-pressen.html

For mere information, kontakt venligst:

Andrine Nordby, Vattenfall, tlf. 2787 5297.

Udsendt af Vattenfalls presseafdeling, telefon: +46 8 739 50 10, mail: press@vattenfall.com