Vindmølleparken DanTysk sender første strøm i land

"Udsigterne for vindenergi i Europa er meget positive, og Vattenfall planlægger at investere 11 milliarder svenske kroner i vindprojekter i løbet af de næste fire år. Vedvarende energi vil være Vattenfalls kerneforretning," siger Magnus Hall, Vattenfalls koncernchef, på den dag, hvor havmølleparken DanTysk leverede den første strøm til det tyske elnet.

Havmølleparken DanTysk, der ligger 70 kilometer vest for øen Sild i Nordsøen, har en forventet årlig elproduktionskapacitet på 1,3 TWh, hvilket svarer til det årlige forbrug i 400.000 tyske hjem.

Opførelsen af den første 3,6 MW-vindmølle blev indledt i april i år, og det tog i alt fire måneder at gennemføre opførelsen af alle 80 vindmøller. Havmølleparken er et joint-venture mellem Vattenfall og Stadtwerke München

I dag leverede DanTysk strøm til det tyske elnet for første gang. Nu bliver vindmøllerne idriftsat én ad gangen, en proces, der forventes at tage frem til begyndelsen af 2015.

Nye investeringer

"Det glæder mig meget at opleve denne milepæl. DanTysk er et stort og meget komplekst projekt, og strømmen herfra giver et betydeligt bidrag af vedvarende energi til det tyske elnet. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke alle i projektet for deres fremragende præstationer," siger Magnus Hall, Vattenfalls koncernchef.

Magnus Hall forventer en betydelig ekspansion inden for vindenergi.

"Vattenfall planlægger at investere 11 milliarder svenske kroner i vindprojekter i løbet af de næste fire år. I dag er det billigere at bygge vindmøller på land, men det er lykkedes at reducere anlægsomkostningerne til havbaseret vindenergi betydeligt," siger Magnus Hall.

Dansk overvågning

DanTysks 80 vindmøller vil blive moniteret af Vattenfalls kontrolcenter i Esbjerg, der er et af Europas største centre for overvågning af vindmøller. Medarbejderne på centret holder døgnet rundt øje med Vattenfalls knap 1.000 vindmøller i Danmark, Sverige, Tyskland, Holland og Storbritannien.

Til redaktionen:

Grafik og billeder af DanTysk findes på: http://www.dantyskmollepark.dk/presse-og-service.html

For mere information, kontakt venligst:

Paul Svinth Jensen, Kreab Gavin Anderson, tlf. 4083 3230
psjensen@kreabgavinanderson.com

Fra Vattenfalls presseafdeling, telefon: +46 8 739 50 10, mail: press@vattenfall.com