Dannelse af førende Nordisk selskab på kyllingemarkedet

CapVest Equity Partner ("CapVest") og Lantmännen ek för ("Lantmännen") danner et nyt førende selskab på kyllingemarkedet med over fem milliarder SEK i omsætning. Det nye selskab overtager Kronfågelgruppen i Sverige og Danmark fra Lantmännen og Cardinal Foods AS i Norge fra CapMan. Ejerstrukturen giver de rigtige forudsætninger for yderligere at udvikle forretningen på det internationale marked samt mulighed for produktudvikling og innovation, som giver øget merværdi for forbrugerne.

Det nye selskab bliver Nordens førende aktør på kyllingemarkedet med 5,4 mia. SEK i omsætning via Kronfågel, SweHatch og Skånefågel i Sverige, Danpo i Danmark og Cardinal Foods i Norge. Leif Bergvall Hansen, nuværende adm. dir. i Kronfågelgruppen er foreslået som adm. dir. for selskabet.

– Fødevaresektoren er en af vores primære investeringssektorer, idet fødevarer altid efterspørges, samtidig med at sektoren giver store muligheder for konsolidering og vækst. "Vi ser det som en god mulighed for, sammen med et kompetent lederteam og markedsledende aktiviteter, at opbygge en platform, som vi kan anvende som grundlag for at vokse og ekspandere, både lokalt og i større skala", siger Kate Briant, partner hos CapVest og kommende bestyrelsesformand i det nye selskab.

– Dette er en positiv aftale for alle involverede, hvor vi danner et godt grundlag for et stærkt samlet fokus på kyllingeforretningen. Det vil også gavne kunder og forbrugere f.eks. via øgede ressourcer til produktudvikling. Med aftalen realiserer Lantmännen den værdiskabelse, som blev opbygget i vores periode som ejere af Kronfågel. Ved sammen med CapVest at skabe en ny markedsledende aktør får vi også del i den fremtidige værditilvækst, siger Per Olof Nyman, koncerndirektør for Lantmännen.

– Vores opgave bliver også i fremtiden at levere lokalt produceret kylling af højeste kvalitet til vores kunder. De som arbejder i Kronfågelgruppen og Cardinal Foods skal udvikle og opbygge Nordens førende virksomhed inden for kyllingeproduktion med en fortsat stærk fokus på kvalitet, dyrevelfærd, fødevaresikkerhed og bæredygtighed, siger Leif Bergvall Hansen, tiltænkt adm. dir. i det nye selskab.

I det nye selskab vil CapVest kontrollere 52 procent af stemmerne og Lantmännen
48 procent. Transaktionen er betinget af godkendelse fra relevante konkurrencemyndigheder. Aftalen forventes at træde i kraft senest den 1. juli 2013.

Hovedkontorets placering og firmanavnet meddeles senere.

For yderligere oplysninger bedes du kontakte:
CapVest: PR agency Wild Card; Kate Wild, Ben Hickey, +44 207 257 6470
Lantmännen: Per Olof Nyman, Koncerndirektør, +46 70 657 4247
Kronfågel-group: Leif Bergvall Hansen, adm. dir, + 45 22 10 05 44

Lantmännen er en af Nordens største koncerner inden for landbrug, maskiner, energi og fødevarer. Eksempler på varemærker er AXA, Kungsörnen, Kronfågel, GoGreen, Hatting, Schulstad og Gooh. Lantmännen ejes af 33.500 svenske landmænd, har mere end 10.000 medarbejdere, er aktive i 22 lande og omsætter for 36,5 mia. kroner. Virksomheden er grundlagt på viden og værdier, som har eksisteret i generationer hos ejerne. Gennem forskning, udvikling og aktiviteter i hele kæden tager Lantmännen ansvar fra jord til bord.
Få mere at vide på: www.lantmannen.com

Om Kronfågel
Lantmännen Kronfågel er Nordens største kyllingeproducent med markedsledende position i Sverige og Danmark. Kronfågelgruppen producerer, sælger og markedsfører kølede, frosne og forædlede kyllinger via de stærke varemærker Kronfågel, Danpo, Ivars, Chicky World og Kronfågel Stinas. Virksomheden har ca. 1200 medarbejdere og en omsætning på ca. 3,5 mia. kroner (2012).
Få mere at vide på: www.kronfagel.se

Om CapVest
CapVest blev grundlagt i 1999, og har hovedkontor i London, Storbritannien. Det er et etableret investeringsselskab med fokus på investering i markedsledende virksomheder, hvor der er potentiale for vækst. CapVest er en aktiv part, som i lang tid har bidraget til vedvarende udvikling og værdiforbedringer i mange virksomheder. CapVests virksomhedsportefølje indeholder investeringer i forbrugsprodukter, sundhedspleje og servicevirksomheder i store dele af Europa. Norden er et af CapVests hovedmarkeder. Virksomheden har bl.a. investeret i bagerivirksomheden Vaasan og renholdningsselskabet Reno Norden.
Få mere at vide på: http://www.capvest.co.uk

Om Cardinal Foods AS
Cardinal Foods AS er en førende aktør på markedet for hvidt kød og æg i Norge. Under varemærket "Den Stolte Hane" leveres æg og hvidt kød til norske forbrugere. ”Vestfold Fugl” leverer produkter af kylling, kalkun, høns og and til food service, storhusholdninger og industrien. Cardinal Foods fokuserer på sunde ferskvarer af høj kvalitet med strenge krav til kvalitet og fødevaresikkerhed i kombination med hurtig innovation og effektive produktionsanlæg til fjerkræ og æg. Hele værdikæden fra landmand til forbruger kvalitetssikres gennem datterselskabet Jaerkylling AS og ægpakkeriet Cardinal Foods Ski AS. Cardinal Foods AS ejes af den finske kapitalfond CapMan.
Få mere at vide på: www.cardinalfoods.no

Om CapMan
CapMan Group er en privatejet finsk kapitalfond, som er børsnoteret. Selskabet blev grundlagt i 1989, har aktiviteter i de nordiske lande og i Rusland, og har som vision at være den førende private kapitalfond i Europa i 2020. Selskabet har mere end 20 års erfaring som partner for institutionelle investorer, iværksættere og virksomheder. I øjeblikket har selskabet de fire vigtige investeringsområder Buyout, Rusland, Public Market og Ejendomme. Der findes kontorer i Helsingfors, Stockholm, Oslo, Moskva og Luxembourg.
Få mere at vide på: http://www.capman.com