Lantmännen fuldfører opkøbet af den finske bagerikoncern VAASAN

Lantmännens overtagelse af den finske bagerivirksomhed VAASAN Group OY (VAASAN) er nu faldet på plads. Lantmännens og VAASAN's forretningsområder supplerer hinanden godt, og overtagelsen vil styrke Lantmännens markedsposition i korn- og fødevarekæden i Østersøregionen. Sammen med VAASAN kan Lantmännen skabe en endnu mere konkurrencedygtig strategi med store vækstmuligheder i Nordeuropa og øvrige dele af verden.

Lantmännens overtagelse af VAASAN er godkendt af samtlige konkurrencemyndigheder. Via overtagelse af VAASAN – med stærke varemærker som f.eks. Bonjour, Finn Crisp og VAASAN – får virksomhederne samlet en førende position i Østersøregionen. Med overtagelsen styrker Lantmännen sit sortiment inden for bake-off og udvider produktsortimentet ved at tilføje adskillige nye produkter inden for frisk brød – samt et helt nyt sortiment inden for knækbrød.

"Overtagelsen af VAASAN er i tråd med vores langsigtede strategiske ambitioner om at udvide vores sortiment og forbedre vores position i Østersøregionen. VAASAN og Lantmännen supplerer hinanden godt, og vi vil skabe et godt potentiale for ekspansion, så vi bliver mere innovative og hurtigere til at tilpasse os skiftende kundebehov," siger Per Olof Nyman, koncerndirektør og CEO, Lantmännen.

Bake-off- og friskbrødområdet i VAASAN vil blive en del af Lantmännen Unibake – en international bagerivirksomhed i Lantmännen-koncernen, som producerer frossent og frisk brød til catering- og detailbranchen. VAASAN's knækbrødssortiment vil blive en del af Lantmännen Cerealia – en virksomhed i Lantmännen-koncernen med fokus på kornbaserede fødevarer, mel, morgenmad, pasta og spiseklare måltider.

"Vi deler en passion for fødevarer, og sammen kan vi skabe bedre vækstmuligheder i Østersøregionen og i resten af verden. Nu begynder vi integrationen af VAASAN i Lantmännen, mens vi samtidig udvikler nye muligheder for medarbejdere og ledere," siger Werner Devinck, CEO, Lantmännen Unibake.

"VAASAN's knækbrødsområde passer godt sammen med Lantmännen Cerealias produktsortiment. Med overtagelsen får vi et solidt grundlag for ekspansion i Finland og på udvalgte eksportmarkeder," siger Krister Zackari, CEO, Lantmännen Cerealia.

For yderligere spørgsmål henvises til:

Per Olof Nyman, koncerndirektør og CEO, Lantmännen, telefon: +46 706 57 42 47, e-mail: per.olof.nyman@lantmannen.com

Werner Devinck, CEO, Lantmännen Unibake, telefon: +45 762 85 100, e-mail: werner.devinck@lantmannen.com

Krister Zackari, CEO, Lantmännen Cerealia, telefon: +46 703 29 18 98, e-mail: krister.zackari@lantmannen.com

Lantmännens pressecenter, telefon: +46 730 46 58 00

Om VAASAN

VAASAN-koncernen – tidligere ejet af Lion Capital – er en førende bagerikoncern med hovedkvarter i Finland. Virksomheden er en vigtig aktør i Sverige, Norge og Østersøregionen med en lang række velkendte mærker, f.eks. Finn Crisp og VAASAN. VAASAN er verdens største producent af tynde knækbrød og den andenstørste producent af knækbrød. Virksomheden er desuden en stor aktør inden for bake-off-området i Norden og har en stærk position inden for friskbrødsegmentet. I 2014 beskæftigede VAASAN ca. 2.700 medarbejdere med en nettoomsætning på ca. 400 mio. euro.

Lantmännen er en landbrugskooperativ og Nordeuropas førende aktør inden for landbrug, maskiner, bioenergi og fødevarer. Vi ejes af 29.000 svenske landmænd, beskæftiger 10.500 medarbejdere, opererer i mere end 20 lande og har indtægter på 37. mia. svenske kroner. Med korn som udgangspunkt omdanner vi dyrkbare landressourcer til rentabelt landbrug. Nogle af vores bedst kendte fødevaremærker er AXA, Kungsörnen, GoGreen, Schulstad, Gooh, Finn Crisp og Bonjour. Vores virksomhed er baseret på viden og værdier opbygget gennem generationer af ejere. Med research, udvikling og drift i hele værdikæden kan vi sammen tage et ansvar – fra jord til bord. Flere oplysninger: http://lantmannen.dk

Tags: