En million kilometer med LIQUI MOLY

Marc Ghys når rekorddistancen med sin Mercedes

Juli 2017 – Belgien har fået en ny mllionær: Marc Ghys fra Wiekevorst har med sin Mercedes E 270 CDI klarte en million kilometer – takket være olier og additiver fra LIQUI MOLY. „Min mekaniker siger, at motoren takket være LIQUI MOLY stadig er i en fremragende stand“, siger Marc Ghys.

Marc Ghys er indehaver og administrerende direktør for Metro Impex Belgium nv og meget undervejs på forretningsrejser. I gennemsnit kommer han op på 60.000 kilometer om året. Hans forrige bil var også en Mercedes. Med 190E klarede han 750.000 kilometer. Dette vakte ærgerrigheden efter at gennembryde lydmuren på en million kilometer med den næste vogn.

Denne næste vogn var en Mercedes E 270 CDI, konstruktionsår 2000. For at motoren kunne holde så længe, satsede Marc Ghys fra begyndelsen af på LIQUI MOLY. „Jag har allerede kendt produkterne fra LIQUI MOLY i lang tid og sætter pris på deres kvalitet og ydeevne“, sagde Marc Ghys.

Ved hvert olieskift brugte han LIQUI MOLY-OLIE. Og ved hvert andet olieskift blev oliekredsløbet renset med LIQUI MOLY Motorclean, og der blev tilsat  LIQUI MOLY Cera Tec som slitagebeskyttelse. Denne kombination sørgede for en ren motor og gav ekstra-beskyttelse for lang levetid. Dermed holdt motoren til en million kilometer.

Den er ikke kun den første motor. Den blev heller aldrig overhalet. Blot fem injektorer samt nogle glødetændrør blev udskiftet i årenes løb. Flere problemer end selve motoren gav gummi- og plastdelene i motorrummet, idet de med årene blev skøre og skrøbelige.

Og netop da man nåede milliongrænsen, kom den næste vanskelighed. Den sekscifrede kilometertæller strejkede og blev stående på 999.999 km. Så højt et tal for kørselslængde havde Mercedes-ingeniørerne hos Mercedes åbenbart ikke forudset. En million kilometer, det svarer  til afstanden fra Jorden til Månen og tilbage – plus fem gange rundt om Jorden derefter.

I mellemtiden har Marc Ghys købt en ny bil: en Mercedes E 220 d. Og den får også LIQUI MOLY fra begyndelsen af. Så denne motor kommer heller ikke til at volde problemer, og den holder længe.

Med cirka 4.000 produkter tilbyder LIQUI MOLY et verdensomspændende og enestående bredt udvalg af kemiske produkter i bilbranchen: Motorolier og additiver, smørestoffer og pastaer, forskellige slags spray og bilplejeprodukter, klæbe- og tætningsmaterialer. LIQUI MOLY blev grundlagt i 1957, og alle produkter fremstilles i Tyskland. I hjemlandet er virksomheden klart markedsførende indenfor additiver og kåres år efter år som det bedste oliemærke. Virksomheden ejes og ledes af Ernst Prost og er repræsenteret på markedet i 120 lande. I 2016 omsatte LIQUI MOLY for 489 mio. euro.