I ro og mag gennem uvejsomt terræn

LIQUI MOLY præsenterer den nye motorcykelolie til ATV'er

Maj 2017 – All Terrain Vehicles, forkortet ATV, er konstrueret til alle typer terræn. Den tyske ekspert i motorolie og additiver LIQUI MOLY har udviklet ATV 4T motorolien 5W-50 til ATV’er, Quads og side by side-køretøjer. Et specialsmøremiddel fordi offroad-køretøjer stiller væsentligt større krav til motoren.

ATV’er, Quads og SxS (side by side) egner sig også til vejbanekørsel. Men fornøjelsesfaktoren er en helt anden over stok og sten. Først når det rigtigt støver, kommer et terrænkøretøj til sin ret. Det er netop sagens kerne, understreger David Kaiser. Han leder afdelingen for forskning & udvikling samt tekniske applikationer hos LIQUI MOLY. ”Støv og sand kan medføre øget indtrængning af smuds, hvilket medfører øget slitage af motoren.”

Fartvinden er et yderligere kriterium, som spiller en stor rolle ved olieudviklingen. Væk fra kørebanen kommer man kun langsomt frem med køretøjet. Tilsvarende reduceres fartvinden. ”Derfor er kølingen betydeligt ringere end ved vejbanekørsel, og motoroliens termiske belastning væsentligt større”, forklarer David Kaiser.

Strenge krav, som LIQUI MOLY imødekommer med ATV 4T motorolien 5W-50. For eksempel er additivkomponenterne sammensat således, at de plejer motoren optimalt og beskytter den mod slitage selv under de hårdeste betingelser. Således er maskinen til hver en tid klar til terrænet.

Frigivelser
API SN; JASO MA2

Med cirka 4.000 produkter tilbyder LIQUI MOLY et verdensomspændende og enestående bredt udvalg af kemiske produkter i bilbranchen: Motorolier og additiver, smørestoffer og pastaer, forskellige slags spray og bilplejeprodukter, klæbe- og tætningsmaterialer. LIQUI MOLY blev grundlagt i 1957, og alle produkter fremstilles i Tyskland. I hjemlandet er virksomheden klart markedsførende indenfor additiver og kåres år efter år som det bedste oliemærke. Virksomheden ejes og ledes af Ernst Prost og er repræsenteret på markedet i 120 lande. I 2016 omsatte LIQUI MOLY for 489 mio. euro.