”Opholdsstedet blev min første rigtige familie”

Report this content

39 private opholdssteder i Region Hovedstaden redder hundredvis af børn fra omsorgssvigt og turbulente forhold. Få beboere betyder, at der er tid til den enkelte, og at opholdsstedet kommer til at fungere som en lille familie.

”Det var ligesom at være en del af en familie – de viste mig omsorg, tillid og respekt – og det har jeg aldrig været vant til før,” lyder det fra tidligere stofmisbruger og beboer på Brunmosegård.

På Brunmosegård gør de meget ud af, at beboerne føler sig hjemme. Det er afgørende, at de unge føler sig tilpas og er glade for at være der. Derfor er der heller ikke plads til mere end 6 beboere ad gangen.

”Når vi har så få beboere, kan vi sikre os, at de unge føler sig set og hørt – det har de som regel ikke været vant til derhjemme. De unge bliver ved med at kontakte os, når de er flyttet herfra, fordi vi har været som en familie for dem,” siger Lars Davidsen, leder af Brunmosegård.

Opholdssteder med hjemlige rammer

”Vi lægger stor vægt på, at opholdsstederne ikke bliver for store, og at de har et hjemligt præg. Mange offentlige tilbud bliver ofte meget institutionsagtige, fordi de har alt for mange beboere. I LOS forsøger vi at skabe mere familielignende rammer – og vi deltager på europæisk niveau i paraplyorganisationen Eurochilds arbejde med at afinstitutionalisere området,” fastslår Geert Jørgensen, direktør i LOS – landsforeningen af private botilbud, opholdssteder og skolebehandlingstilbud.

Mere end en million børn og voksne bor på institutioner i Europa. Adskillige internationale rapporter viser eksempler på rystende behandlinger og forhold på institutioner. Bl.a. på baggrund heraf kæmper Eurochild sammen med EU og FN for at afinstitutionalisere området og gå i retning af mere familielignende alternativer.

Fakta

• LOS har 518 døgntilbud som medlemmer, heraf er 400 små botilbud og opholdssteder med plads til max 9 børn ad gangen og 118 er store med plads til 10 børn eller mere
  • I den offentlige sektor er fordelingen af hhv. små og store på landsplan: 191 med plads til max 9 børn og 507 med plads til 10 børn eller mere
  • LOS samarbejder med Eurochild om at afinstitutionalisere anbringelsesområdet, så botilbuddene bliver mere familieagtige