Danske vognmænd sparer i gennemsnit 9,8 % brændstof i Mercedes Fuel Duel

Danske vognmænd har siden 2014 kunnet udfordre brændstofforbruget i egne lastbiler ved at låne en Mercedes-Benz Actros til sammenligning i 14 dage. Nye tal viser, at besparelsen i Danmark i gennemsnit er 9,8 % for lastbiler, som opfylder Euro 6-kravene.

I Mercedes-Benz’ internationale sammenligningstest Fuel Duel kan vognmænd låne en lastbil i 14 dage. Lastbilen er standard fra fabrikken og er altså hverken specialproduceret eller modificeret yderligere. To af kriterierne er, at lastbilen anvendes til samme kørsel som de lastbiler, virksomheden allerede har i drift, og at brændstofforbruget måles i detaljer. Hidtil har Mercedes-Benz vundet flere end 90 % af alle de dueller, selskabet har deltaget i på europæisk plan.

I Danmark er der i 2016 kørt 36 dueller mod lastbiler, som opfylder Euro 6-kravene. Mercedes-Benz har vundet 34, mens det er blevet til en enkelt uafgjort dyst og et enkelt nederlag.

”Når man som vognmand står foran at skulle investere i ny lastbil, er det vigtigt at se på hele billedet. Prisen er jo ikke bare tallet i bunden af fakturaen. Det handler også om antallet af servicetjek, reparationer og ikke mindst brændstofforbrug. Det sidste er det, vi demonstrerer med Fuel Duel. Det er nemlig vigtigt ikke bare at tale om brændstoføkonomi og besparelser – man skal kunne vise det. Den demonstrerede, gennemsnitlige brændstofbesparelse på 9,8 % med Mercedes-lastbilen svarer til ca. 24.000 kroner om året for en lastbil, som kører 120.000 kilometer om året*,” siger Jens Tittel salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Danmark.

Mindskningen i forbruget er også direkte målbart i påvirkningen af miljøet. I eksemplet ovenfor betyder det fx en mindskning af CO2-udslip på 9,4 ton pr. lastbil pr. år*.

”Økonomi og miljø er to vigtige spørgsmål for vognmænd i dag, og vi investerer derfor milliardbeløb i at gøre lastbilmotorerne så effektive som muligt,” slutter Jens Tittel.

Fuel Duel - sådan fungerer det

En vognmand, som melder sin interesse, får lov til at låne en Mercedes-Benz Actros i 14 dage uden omkostninger. Bilen skal indgå i den vanlige kørsel og erstatte et eksisterende køretøj under perioden med samme type af last (inklusive trækker eller trailer) og på samme rute. Vognmanden vælger selv, hvilken af sine lastbiler, han/hun vil sammenligne med og præsenterer tal for bilens brændstofforbrug. Mercedes aflæser kørsel og brændstofforbrug ved hjælp af FleetBoard-flådehåndteringssystemet og vognmanden får selv adgang til dataene efter testperioden.

*Baseret på det gennemsnitlige brændstofforbrug, som vores duellanter har oplyst i forbindelse med deres Fuel Duel, og en pris på 7,00 kr. pr. liter diesel.

David Engstrøm

Presse- og kommunikationschef

Mercedes-Benz Danmark

Telefon: 6038 9830

E-mail: david.engstrom@daimler.com

Mercedes-Benz Danmark AS er den officielle importør af Mercedes-Benz i Danmark og er en del af den globale bilkoncern Daimler AG, som har hovedkontor i Stuttgart, Tyskland.

Mercedes-Benz har en fælles dansk-svensk organisation, hvor flere funktioner deler ansvaret for de to markeder. Vi er i alt cirka 250 medarbejdere, som løser en række varierende opgaver inden for blandt andet salg, marketing, teknik og service.

Tags:

Citater

Den demonstrerede, gennemsnitlige brændstofbesparelse på 9,8 % med Mercedes-lastbilen svarer til ca. 24.000 kroner om året for en lastbil, som kører 120.000 kilometer om året.
Jens Tittel salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Danmark.
Økonomi og miljø er to vigtige spørgsmål for vognmænd i dag, og vi investerer derfor milliardbeløb i at gøre lastbilmotorerne så effektive som muligt.
Jens Tittel salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Danmark.