Mercedes-Benz lancerer ny generation af Vito

www.mercedespress.info Ny front, nye kofangere og nye lygter. Sådan kan du kende den nye Vito fra Mercedes-Benz, der sendes på gaden i midten af november. Med en ny undervogn og forbedrede køreegenskaber er der lagt op til et helt nyt look and feel for den velkendte varevogn med stjernen på køleren. Kommende ejere kan samtidig se frem til en endnu bedre brændstoføkonomi til gavn og glæde for både pengepung og miljø.

De fleste genkender en Vito på lang afstand. Den er blandt de mest solgte varevogne i sin vægtklasse i Danmark, og sammen med Sprinter er den Mercedes-Benz’ mest populære varevogn både i Danmark og resten af Europa. I midten af november er den på gaden i en ny, opdateret version med nyt look, en helt ny undervogn og nye forbedrede motorer.

Lækkert design – fra inderst til yderst Vito har fået et nyt ansigt både indadtil og udadtil. Interiøret er videreudviklet med førerens behov for øje, så det nu er mere brugervenligt end nogensinde før. I den nye Vito finder man blandt andet en re-designet gearstang, der er tilpasset den nye 6-trins gearkasse samt nye betjeningsknapper i den øverste del af kontrolpanelet, der alt sammen er med til at lette kørslen.

Udover det nye basisudstyr er det muligt at skabe sin helt egen individuelle arbejdsplads ved tilvalg af for eksempel et fire-egers multifunktionelt rat eller en helt ny generation af radioer, der inkluderer bluetooth integration af telefonen, og vælger man et af navigationsasystemerne, får man stemmestyringen ”Linguatronic” med.

Udadtil har Vito fået et ansigtsløft, så den nu er mere genkendelig og markant i sit visuelle udtryk. Et udtryk der kombinerer Mercedes-Benz’ personbilers stil med erhvervskøretøjernes robuste look. Mercedes Benz’ nye Vito kan spottes på dens elegante forlygter, der som ekstraudstyr kan fås med LED lys, og ikke mindst på dens nye, opgraderede kofanger.

Re-designet undervogn og avanceret sikkerhedsudstyr Den nye Vito er desuden udstyret med en imponerende nyudviklet undervogn, hvor fjedre, støddæmpere og gummibøsninger er forbedret. Den nye undervogn kommer i to forskellige varianter, én til persontransport og én til varetransport. Dermed får man den optimale undervognskonfiguration, der er skræddersyet til de forskellige modellers varierende brug og øger både kørselsstabilitet, komfort og sikkerhed.

Hertil kommer, at den nye Vito som standard er udstyret med lang række sikkerhedssystemer som for eksempel ESC (ESP) stabilitetssystem, ASR antispin, BAS bremseassistent og ABS antiblokerings-bremser. Og bestiller man sin Vito med anhængertræk, er trailer stabilitetssystemet TSA også med som standard.

Smidig, økonomisk og miljøvenlig kørsel Med den nye Vito er man både økonomisk og miljømæssigt godt kørende. Motordesignet er hentet fra den seneste E-klasse personbil. Så her er en velafprøvet teknologi, der med garanti bliver en succes hos de køreglade ejere, der sætter pris på at komme frem på en både smidig og frisk facon.

Vitoen fås i fire forskellige effektnivauer. Tre fire-cylindrede på henholdsvis 95, 136 og 163 hk, og en seks-cylindret på 220 hk. Alle motorvarianter er optimeret, så de reducerer brændstofforbrug og CO2-udslip med op til 15 procent og helt ned til 182 gram CO2 pr. km. Samtidig er motorkraften og smidigheden forøget med øget moment og et momentforløb, hvor det maksimale moment er tilstede allerede ved 1200 o/min. Alle dieseludgaver har katalysator, partikelfilter og overholder de nye skrappe Euro5 krav. Dertil er der mulighed for yderligere reduktioner i det økonomiske og miljømæssige regnskab, hvis man vælger en BlueEfficiency model, hvor Eco Start-Stop funktion er standard.

Den nye Vito er kort sagt en mere praktisk og dynamisk varevogn med forøget performance.

For yderligere information, kontakt: Christian Devantier, Salgschef, Mercedes-Benz Vans & Trucks Danmark Telefon: +45 60 23 90 46 E-mail: christian.devantier@daimler.com

Kort om Vitos historie • Vito kom på gaden første gang i 1995. Den første udgave blev produceret i 60.000 eksemplarer om året og efterfølgeren i 90.000 eksemplarer. I dag er man oppe på 1,1 mio. eksemplarer af modellen.
• Vito kan også fremover fås i en 4x4 udgave og som minibus med navnet Viano samt i camperudgaven Marco Polo, som i den nye version er endnu mere luxuriøs end forgængeren. I 2011 kommer den el-drevne version af Vito på gaden på testbasis.
Specifikationer Vito 116 CDI Motor: 2,143 ccm., 4 cylinder common rail turbodiesel Ydelse: 163 hk ved 3.800 omdrejninger Moment: 360 Nm ved 1.600-2.400 omdrejninger Forbrug (g/s): 14,5 km/l CO2-udslip BlueEfficiency: 182 g Gear: 6 trin Topfart: 191 km/t Acceleration 0-100 km/t: 11,5 sekunder Totalvægt/lasteevne: 3.200/1.345 kg Pris:Som led i en re-positionering af Vito blev modellen sat 30-40.000 kroner ned i foråret 2010. Alligevel kommer den nye Vito ikke til at koste ekstra. Det vil sige, at den fås fra 150.000 kroner plus moms.

Tags: