Mercedes lastbiler sørger for en flyvende start

31 lastbiler fra Mercedes-Benz sørger i Københavns Lufthavne for at holde 3 millioner kvadratmeter fri for sne og is, så alle fly kan lette og lande sikkert til tiden.

mercedespress.info

Når sneen falder over Københavns Lufthavne, står 31 lastbiler fra Mercedes-Benz klar til at rydde start- og landingsbaner samt forpladser, hvor flyene holder parkeret til afgang. På få timer skal de kunne fjerne sne fra lufthavnens ca. 3 millioner m2 asfalt – et område, der svarer til 600 fodboldbaner. Rydningen - eller sweepingen som det hedder i fagsproget - skal ske hurtigt og effektivt og efterlade banerne i en stand, så det er både forsvarligt og sikkert for flyene at lande og lette.

224.400 m2 på under et kvarter

Til formålet har Københavns Lufthavne valgt lastbiler fra Mercedes-Benz.  Der er tale om 15 stk. Mercedes-Benz Actros 2041 AS 4x4, 5 stk. Arocs 2043 AS 4x4. samt 11 stk. Axor 1824 A 4x4. Actros og Arocs er monteret med 8,2 meter brede sneplove foran og fejekoste bag. De lidt mindre Axor modeller kører med lidt mindre sneplove og koste. Det er norske Øveraasen, der har stået for opbygningen med plove og koste på de såkaldte sweepere.

Når vi sweeper banerne bruger vi 14 lastbiler fra Mercedes-Benz som vi kører med side om side.  Den bredeste bane er 68 m bred og 3.300 m lang. Der er tale om bane 22L-04R, der henover sommeren blev udvidet, så vi kan tage imod en Airbus 380. Den bane rydder vi i en omgang og det tager mellem på 12-15 minutter”, fortæller Lars Faurschou, der er afdelingsleder hos Airside Support i lufthavnen.

Ved det kraftige snevejr midt i november, hvor store dele af landet på det nærmeste blev begravet i sne, fik Københavns Lufthavne ingen sne overhovedet. Det ærgrede Lars Faurschou sig over.

Vi vil selvfølgeligt rigtigt gerne vise, hvad vi og vores maskiner kan, så vi stod klar og håbede på store mængder sne. Og så er det selvfølgeligt lidt skuffende, at den faldt mange andre steder end her hos os – men det giver os bare endnu en grund til at håbe på en hvid jul i år”.

Fra Unimog til Actros
Københavns Lufthavne råder samlet set over mere end 47 lastbiler fra Mercedes-Benz. I tillæg til lastbilerne, der rydder sne, har lufthavnen blandt andre Actros og Axor kranbiler, en Econic skraldebil, en Axor 4x4 brandbil samt to Unimogs. De to Unimogs anvendes om vinteren til at sprøjte for is og til græsklipning om sommeren.

Mercedes-Benz har leveret lastbiler til Københavns Lufthaven siden 1960erne.

For mere information, kontakt venligst

Københavns Lufthavne A/S
Afdelingsleder, Airside Support
Lars Faurschou
Email: lars.faurschou@cph.dk

Direkte: 32313352
Mobil: 40405704

Mercedes-Benz Danmark AS
Lars van het Erve
PR & Kommunikationschef

Tlf.: 45 3378 5433

Email: lars.erve@daimler.com

Mercedes-Benz Danmark AS er den officielle importør af Mercedes-Benz i Danmark og er en del af den globale bilkoncern Daimler AG, som har hovedkontor i Stuttgart, Tyskland.

Mercedes-Benz har en fælles dansk-svensk organisation, hvor flere funktioner deler ansvaret for de to markeder. Vi er i alt cirka 250 medarbejdere, som løser en række varierende opgaver inden for blandt andet salg, marketing, teknik og service.

Tags:

Citater

Når vi sweeper banerne bruger vi 14 lastbiler fra Mercedes-Benz som vi kører med side om side. Den bredeste bane er 68 m bred og 3.300 m lang. Der er tale om bane 22L-04R, der henover sommeren blev udvidet, så vi kan tage imod en Airbus 380. Den bane rydder vi i en omgang og det tager mellem på 12-15 minutter.
Lars Faurschou, der er afdelingsleder hos Airside Support i lufthavnen.