Pressemeddelelse vedrørende EURICAN® Herpes vaccine til hund.

EURICAN® Herpes vaccine til hund er igen tilgængelig i Danmark!

Hørsholm, Danmark, november 2016: EURICAN® Herpes er en vaccine, som giver beskyttelse mod en alvorlig og smitsom virusinfektion hos hunde. EURICAN® Herpes har været i restordre siden foråret og er nu igen tilgængeligt i Danmark. Da der ikke er andre markedsførte lægemidler på markedet, som kan give beskyttelse af de ufødte hvalpe mod infektion med herpesvirus, har det ikke været muligt at erstatte vaccinen med andre lægemidler.

Merial har haft en øget efterspørgsel på sine førende vacciner til hund og kat og dermed et øget salg af vacciner på mere end +20 % i 2015 sammenlignet med året før. Det har medført et øget pres på produktionen af vacciner og dermed restordresituationen for blandt andet EURICAN® Herpes. For at kunne møde efterspørgslen af vacciner på sigt har Merial investeret for at maksimere produktionen og EURICAN® Herpes vaccine til hund er igen tilgængelig i Danmark!

Herpesvirusinfektion kan være livstruende for ufødte og nyfødte hvalpe: En herpesinfektion er ikke direkte farlig for voksne hunde, men tæver kan blive sterile, abortere eller føde få, meget små og svage hvalpe. Hvalpe som smittes under eller kort tid etter fødslen, har ofte problemer med at die. De taber sig hurtigt og kan dø, selvom de plejes intensivt. Ufødte hvalpe, som er blevet smittet via moderkagen, bliver hurtigt svækket og drægtigheden kan ende med abort, dødfødsel eller fødsel af små og svage hvalpe, som er i stor risiko for at dø i løbet af det første levedøgn.

Hvad er herpes hos hunde?
Herpes hos hunde er en almindelig forekommende virusinfektion, som forekommer i hele verden. Det er meget smitsomt, og er hunden først smittet, bærer den på virusset resten af livet.

Sådan smitter herpes: Herpesvirus smitter ved tæt kontakt mellem smittede og ikke-smittede hunde, f.eks. fra tæven til de nyfødte hvalpe. Det smitter sjældent ved parring. Virusset kan også overføres til de ufødte hvalpe via moderkagen. Hundens herpesvirus smitter kun til hunde.

Beskyttelse mod Herpesvirus: De nyfødte hvalpe kan beskyttes mod infektion med herpesvirus med vaccination med EURICAN® Herpes. Det er ikke hvalpene som vaccineres, men derimod den drægtige tæve, som overfører immunitet via råmælken til hvalpene. Den drægtige tæve skal have to doser EURICAN® Herpes, for at give passiv beskyttelse af hvalpene mod infektion med herpesvirus. Både smittede og ikke smittede tæver kan vaccineres.

For yderligere information, kontakt venligst:

Helle Lynge-Matzen, Teknisk Chef, Merial Norden A/S:
20 35 40 24 / hellelynge.matzen@merial.com eller

Sigal Kromann, Nordisk Produktchef, Merial Norden A/S:
53 39 01 31 / sigal.kromann@merial.com

Om Merial
Merial Norden A/S er det danske datterselskab af det internationale veterinære medicinalfirma MERIAL, der er en del af Sanofi-gruppen. Merial Norden A/S har hovedkontor i Hørsholm og er ansvarlig for salget af firmaets veterinære lægemidler i Norden. Merial har 6900 medarbejdere globalt i mere end 150 lande og havde i 2015 en omsætning på over 2,5 milliard Euro. For yderligere information se: www.merial.com.

Tags: