• Metsä Group/

Metsä Woods nye nåletræskrydsfiner – Metsä Wood MouldGuard - beskytter byggeri under krævende forhold

Metsä Wood pressemeddelelse 8.11.2012

Metsä Wood (tidligere Metsäliitto Wood Products Industry, Finnforest) udvider sit produktsortiment inden for krydsfiner ved at introducere en nåletræskrydsfiner, der er overfladeimprægneret med et mughæmmende middel, og som dermed er velegnet til brug under fugtige forhold og beskyttet mod mugvækst. Metsä Wood Spruce MouldGuard er egnet til krævende væg-, tag- og gulvkonstruktioner samt til andre byggeformål, hvor luftens relative fugtighed kan overskride 75 procent. Produktet er bedst egnet til brug  under fugtklasse 2- og 3.1-forhold, som blandt andet omfatter loftsrum, tage og undergulve.

Forskningsdirektør Juha Vinha fra Tamperes teknologiske universitet siger, at den største risiko for mugvækst findes i ventilerede loftrum og gulve i bygninger, og her er det specielt vigtigt, at konstruktionen får lov til at tørre. Varmestrålingen, der slipper ud i det fri, gør til tider taget koldere end udeluften, mens jorden køler luften under undergulvet. Under sådanne forhold kan fugtig udeluft nemt kondensere på krydsfineren, hvilket skaber gunstige forhold for mugvækst. I følge Vinha hjælper mugbeskyttelse af byggematerialerne til at reducere mugvæksten, men de vigtigste krav er selvølgeligt stadigt at benytte korrekte byggemetoder, konstruktionsmæssige løsninger og være opmærksom på fugtighedsregulering under byggefasen.

Mugvækst i træprodukter er et velkendt problem ved konstruktioner, der udsættes for luftfugtighed. Metsä Wood Spruce MouldGuard blev testet i samarbejde med VTT. Testene viser, at overfladeimprægnerede produkter er betydeligt mere modstandsdygtige over for mugvækst og misfarvning af træet. Op til fire til fem gange bedre end ubehandlet grankrydsfiner. Beskyttelsesmidlet har anvendelsesklasse 3 (EN 599-1), og midlets virkning blev bekræftet ved test i henhold til EN 113 (råd) og EN 152-1 (blåsplint).

Metsä Wood Spruce MouldGuard er tilgængelig i alle Metsä Woods grankrydsfinertykkelser. Udvalget af størrelser omfatter alle standarddimensioner og bearbejdede produkter.

Yderligere information:

Kent Hed, Country Manager Sweden & Denmark, Metsä Wood Plywood,Tlf +46 (0) 70 576 1056, kent.hed@metsagroup.com

Billeder i Metsä Groups billedbank:

www.metsagroup.com

Metsä Group er en ansvarlig skovindustrikoncern, hvis produkter er en del af menneskers hverdag og fremmer bæredygtigt velvære. Metsä Group fremstiller produkter af høj kvalitet, hovedsageligt af fornyeligt nordisk træ. Koncernens virksomhedsområder er papirlommetørklæder og madlavningspapir, karton og papir, pulp, træprodukter samt træforsyning. Metsä Groups omsætning beløb sig til EUR 5,3 milliarder i 2011, og koncernen beskæftiger ca. 12.500 ansatte. Koncernen har kontorer i omkring 30 lande.

www.metsawood.com

Metsä Wood tilbyder konkurrencedygtige og økoeffektive træbaserede løsninger til byggeindustrikunder, andre industrikunder og hjemme- og livsstilssektoren. Vi fremstiller produkter af nordisk træ, et bæredygtigt råmateriale af førsteklasses kvalitet. Vores omsætning beløb sig til EUR 940 millioner i 2011, og vi beskæftiger omkring 2.900 ansatte. Metsä Wood er en del af Metsä Group.