Open Source Wood-priser til arkitektstuderende ved RE-EASA 2018

Metsä Wood bad deltagerne ved RE:EASA 2018 om at udvikle deres eget design til Open Source Wood-initiativet. Hver sommer arrangerer EASA (European Architecture Students Assembly)  et to uger langt event  med workshops, undervisning og netværk for arkitektstuderende fra hele Europa. I år var overskriften “RE:EASA”, og begivenheden fandt sted i juli i Rijeka i Kroatien. Designs fra deltagerne blev uploadet til Open Source Woods web-bibliotek og bedømt af et panel af eksperter, og de bedste blev præmieret.

Open Source Wood-initiativet, der blev lanceret af Metsä Wood sidste år, har til formål at indsamle innovativ tænkning inden for trækonstruktioner fra hele verden. På opensourcewood.com kan studerende og fagfolk dele deres designs af træelementer og -moduler, ligesom de kan få kontakt med hinanden.

Løsninger på udfordringerne ved urbanisering med præfabrikation af moduler

Udfordringen til deltagerne ved RE:EASA var at udforme et hus på flere etager ved hjælp af Kerto® LVL (lamineret finertømmer)-baserede elementer og moduler, der findes på Open Source Wood. Designet skulle være egnet til præfabrikation, dvs. moduler eller bygningsdele skulle være lette og nemme at transportere til byggepladsen. Hovedspørgsmålet var: “Hvordan kan modulbaseret byggeri i træ implementeres på den mest effektive og miljøvenlige måde i et bymiljø ved hjælp af træelementer fra Open Source Wood?”

Der blev indleveret i alt ni bidrag fra grupper og enkeltpersoner i Europa. “Det var interessant at se, hvor godt udtænkte designs med færdige elementer, deltagerne kunne levere på så kort tid,” siger Jussi Björman, Director, Technical Customer Service hos Metsä Wood og medlem af juryen.

Vinderne er:

• 1. præmie på 2.000 euro: Sponge af Kate Rybenchuk
  • 2. præmie på 500 euro: Modulopbygget studenterbolig i flere etager af Viktoria Hevesi
  • 2. præmie på 500 euro: Yonca af Ahmet Can Karakadilar og Nida Bilgen

Det design, der fik 1. præmien, Sponge, er baseret på to moduler, der er designet med elementer, som er taget fra Open Source Wood-biblioteket. Det smarte system giver uendelige muligheder for at skabe bygninger i flere etager. “Godt beskrevet fler-etages system baseret på kun to moduler. Stort potentiale for industriel præfabrikation,” siger Jussi Björman.

Kate Rybenchuk, der er ophavskvinde til vinder-designet, kan se mange muligheder i at benytte elementer og komponenter, der er baseret på Kerto® LVL. “Det bliver mere og mere populært at bygge i højden med træ, og forhåbentlig får det en hovedrolle i fremtidens opførelse af høje bygninger.”

Metsä Wood fortsætter med at præmiere de bedste designs, der deles på Open Source Wood. Vær med i initiativet på opensourcewood.com

Billeder: https://databank.metsagroup.com/l/PtVGBzTD92sv

Yderligere oplysninger fås ved at kontakte:
Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood
tel. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com
www.metsawood.dk

Metsä Wood leverer konkurrencedygtige og miljøvenlige træprodukter til byggeriet, industrien og distributionspartnere. Vi fremstiller produkter af nordisk træ, et bæredygtigt råmateriale af førsteklasses kvalitet. I 2017 havde vi en omsætning på EUR 0,5 milliarder, og vi har mere end 1.400 medarbejdere. Metsä Wood er en del af Metsä Group.