Nyåkers Pepparkakor lægger stor vægt på sikkerheden

Hvad var julen uden brunkager? Hos Nyåkers Pepparkakor i Västerbotten er højsæsonen i fuld gang. Læs mere om, hvordan virksomheden har forbedret både sikkerheden og effektiviteten med METTLER TOLEDOs udstyr.

Samarbejdet med METTLER TOLEDO, der er en af verdens førende producenter af vægte og vejesystemer, har udmøntet sig i både økonomiske og ergonomiske fordele for det traditionsrige bageri Nyåkers Pepparkakor lidt uden for Umeå i Sverige. Derudover oplever medarbejderne større tryghed, fordi kundernes produkter er kvalitetssikrede og kontrollerede. Og her op til julen og højsæsonen føles det ekstra vigtigt, at leverancerne er kontrolleret.

Nyåkers Pepparkakor er et traditionsrigt familieforetagende, der blev etableret i 1952 i Nyåkersbygden, Västerbotten, Sverige. Virksomheden er Sveriges første industrielle brunkagebageri og et af landets mest succesrige.
– I dag har vi to bagerier – et i Nyåker og et i Bjurholm. Vi bruger i princippet de samme maskiner, som vi gjorde i 1950'erne, selvom vi har suppleret med en del nyt udstyr igennem årene. METTLER TOLEDOs kontrolvægte og metaldetektorer er gode eksempler herpå, siger Denes Kotschate, tekniker hos Nyåkers.

Mere effektiv produktion takket være kontrolvejning
Samarbejdet med METTLER TOLEDO er et led i virksomhedens effektivisering og sikkerhedsarbejde. En vægt sørger automatisk og med høj sikkerhed for, at slutprodukterne – de færdige brunkagedåser – overholder den korrekte vægt og dermed den korrekte mængde brunkager.
– Kontrolvejningen betyder, at vi kan garantere, at de enkelte dåser indeholder den præcis rigtige mængde brunkager. Tidligere havde vi medarbejdere, der vejede produkterne manuelt, hvilket var tidskrævende, besværligt og usikkert, fortæller Denes.
 Større sikkerhed takket være metaldetektorer
METTLER TOLEDO har også leveret fire metaldetektorer til bageriet. De bruges i fremstillingsprocessen til at detektere eventuelt metal i brunkagerne. Det er endnu aldrig sket, at metalstumper har løsnet sig under produktionen, men ved hjælp af detektorerne kan virksomheden garantere, at det heller ikke sker fremover, hvilket desuden er et krav, som myndighederne stiller til fødevareproducenter.
– Vi har aldrig været udsat for metal i brunkagerne og vil formodentlig heller aldrig blive det. Vi tjekker metaldetektorerne to gange under hvert skift ved at køre en lille testemne igennem for at se, om systemet virker. To af detektorerne har vi haft i otte år, siger Denes.

Økonomiske fordele
Tiltagene har givet både tidsmæssige og omkostningsmæssige fordele for Nyåkers Pepparkakor. Da virksomheden tidligere benyttede sig af manuel vejning af brunkagedåserne, hvilket krævede en til to medarbejdere, har de siden kunnet sænke personaleudgifterne væsentligt.
METTLER TOLEDOs tekniske løsninger betyder, at Nyåkers Pepparkakor nu kan fokusere yderligere på kernevirksomheden, hvilket føles ekstra vigtigt her op til julen og højsæsonen.
– METTLER TOLEDO har været helt fantastiske i deres kontakt med os. De er opmærksomme på vores behov og opleves snarere som medarbejdere end som leverandører. De er velforberedte og tilbyder en fantastisk service, siger Denes.

Erfaring og viden er vigtig
Nyåkers Pepparkakor har opnået store tids- og omkostningsbesparelser gennem samarbejdet med METTLER TOLEDO og kan derudover yde deres kunder fuldstændig tryghed med hensyn til kravene til sikker fremstilling.
– Vi ville være sikre på, at vores leverandør havde stor erfaring i ryggen, og med det krav vælger man ofte en kendt og etableret aktør. En sjov detalje er, at vi faktisk har anvendt METTLER TOLEDOs produkter siden 1950'erne. Vi har stadig en METTLER TOLEDO-vægt på bageriet helt tilbage fra den tid, da vi startede op, og den bruges den dag i dag.

Fakta/Nyåkers Pepparkakor

Grundlagt af brødrene Bengt og John Åström i 1952 i Nyåkersbygden, Västerbotten.
Virksomheden er Sveriges første industrielle brunkagebageri.
I 1960 brændte virksomheden ned til grunden, men seks måneder senere var den i fuld sving igen.
Fra 1965 og fremad bliver fabrikken udvidet og begynder at producere mandelsmåkager og kardemummekiks.
I dag er Nyåkers Pepparkakor et af Sveriges mest succesrige brunkagebagerier.
Nyåkers Pepparkakor er størst på det skandinaviske marked, men har også opnået stor succes i USA og Japan.

For spørgsmål , kontakt venligst:

Peter Widgren
peter.widgren@mt.com

METTLER TOLEDO producerer og sælger vægte og vejesystemer, samt analyse- og processinstrumenter til fremstillingsvirksomheder og laboratorier. Koncernen er repræsenteret i 100 lande og har fabrikker 15 steder rundt om i verden, herunder Schweiz, Tyskland, England, USA, Kina og Norge. Koncernen, der har hovedsæde i Schweiz, er noteret på New York Stock Exchange. Samlet set har koncernen ca. 13.100 ansatte og en omsætning i 2014 på ca. 2,5 mia. USD. Mettler Toledo Nordic er en salgs- og serviceorganisation med hovedsæde i Stockholm og kontorer i Oslo og København. I Finland og Balitkum er Mettler Toledo repræsenteret af forhandlere. I Skandinavien har vi ca. 165 medarbejdere med en årlig omsætning på ca. 400 mill. kroner.