Rainin SmartStand: Verdens første intelligente pipetteholder

METTLER TOLEDO præsenterer den nye Rainin SmartStand – et intelligent, særdeles skalerbart aktivt styringssystem til pipetter, der hjælper travle laboratorier og laboratoriechefer med proaktivt at administrere kravoverholdelse og spare tid på registrering og rapportering.

2016 – METTLER TOLEDOs nye Rainin SmartStandä ændrer måden, hvorpå laboratorierne administrerer deres pipetter, idet den læser den RFID-chip, som sidder i alle pipetter af typen Rainin XLS og XLS+. Når en pipette placeres i én af SmartStands fire holdere, viser LCD-farveskærmen med det samme pipettens aktuelle status på et klart og visuelt sprog: Grøn betyder, at service ikke er påkrævet, gul angiver, at der snart er behov for service, og rød signalerer, at pipetten har overskredet sin service- eller kalibreringsdato. Når en pipette fjernes fra holderen, skifter farveskærmen til en mere detaljeret visning af pipettens service- og aktive registrering.

"Ved at udnytte de data, der allerede er gemt på pipettens RFID-chip, har vi forenklet den måde, hvorpå laboratoriechefer måler servicedata og sikrer daglig kravoverholdelse", sagde Sicco Drion, SmartStands produktchef. "SmartStand giver hurtig adgang til servicedata og kalibreringsstatus, hver gang en bruger tager en pipette. Det er ikke længere så ligetil at komme til at bruge en pipette i en fejltilstand".

Ud over at give laboratoriet direkte adgang til en pipettes aktuelle status, forenkler og strømliner den medfølgende EasyDirect-software til aktiv styring af pipetterä laboratoriernes administration af deres pipettedata. Uanset om et laboratorium har 50 pipetter eller 500 (eller flere), er EasyDirect et fleksibelt, uendeligt skalerbart Windows-baseret aktivt styringssystem til pipetter, som kan oprette forbindelse til flere SmartStands på samme tid via Bluetooth.

Hvordan kan EasyDirect og SmartStand sammen hjælpe laboratorier med at spare tid? I stedet for manuelt at skulle opdatere et regneark eller et LIMS (Laboratory Information Management System) hver gang en pipette serviceres eller kalibreres, kan brugerne blot anbringe pipetterne i en SmartStand for at overføre nye servicedata fra deres RFID-chip til EasyDirect. EasyDirect opretholder desuden en profil med 11 tilpassede felter for hver pipette, så laboratoriechefer kan angive unikke oplysninger, f.eks. bruger og laboratorium, programmer og id-/lagernummer, for en pipette og registrere oplysningerne på pipettens RFID-chip. EasyDirect kan også hjælpe brugere med at finde pipetter ved at identificere, hvilken SmartStand de sidder i.

EasyDirect forenkler også servicen ved at holde styr på, hvilke pipetter der er klar til service, og ved automatisk at udfylde og udskrive de relevante formularer. Der angives grafisk, hvilke pipetter der er klar til service, så de er nemme at finde. Ved at registrere brugsdata via SmartStand hjælper EasyDirect laboratoriechefer med at reducere aktivomkostninger og eliminere pipetter, der ikke længere er i brug.

Udover at give næsten ubegrænsede rapporteringsmuligheder fungerer EasyDirect også sammen med Excel og de fleste LIMS-programmer via fileksport og -import.

SmartStand byder på høj individuel tilpasning og kan nemt tilpasses standardprocedurerne i ethvert laboratorium. Hver Rainin SmartStand har plads til op til fire manuelle eller elektroniske Rainin XLS-pipetter, og elektroniske pipetter oplades automatisk, når de placeres i holderen. SmartStands aftagelige top kan hurtigt monteres på en væg eller en hylde ved hjælp af de ekstra holdere, magneter eller beslag.

For spørgsmål , kontakt venligst:

Carl-Henrik Edfors

METTLER TOLEDO er en førende global producent af præcisionsinstrumenter. Selskabet er verdens største producent og sælger af vejeinstrumenter til brug i laboratorier, industrien og i fødevarebutikker. Selskabet er også blandt de tre bedste aktører på flere tilhørende markeder for analyseinstrumenter og er en førende leverandør af automatiserede kemiske systemer, der anvendes i forbindelse med opdagelse og udvikling af lægemidler og kemiske sammensætninger. Desuden er selskabet verdens største producent og sælger af systemer til metaldetektion, der anvendes inden for produktion og emballering. Yderligere oplysninger om METTLER TOLEDO findes på www.mt.com