350.000 chancer den på sommerdæk

På få år er andelen af bilister, som skifter til vinterdæk gået markant frem. De kommende måneder forventer dækbranchen, at ca. 84 pct. får monteret vinterdæk. Det efterlader dog fortsat omkring 350.000 biler på vejene, som denne vinter chancer den på sommerdæk.

I takt med, at temperaturen over de kommende måneder roligt, men sikkert, bevæger sig ’sydover’ skifter danske bilister i stor stil fra sommer- til vinterdæk. Faktisk viser tal fra Dækbranchens Fællesråd, at andelen af bilister, der skifter til vinterdæk, på bare seks år er gået fra 58 pct. til godt 84 pct. i dag.

Og det er godt nyt. For når temperaturen kommer under fem grader giver gode vinterdæk en langt bedre sikkerhed end sommerdæk. Senest dokumenteret af FDM, som i en testrapport fra april i år konkluderer, at der generelt set er store gevinster ved at køre på vinterdæk om vinteren og reelt anbefaler man altid at køre med vinterdæk i vintervejr[1].

Men trods den positive udvikling, er der stadig malurt i bægeret. Rundt regnet 350.000 bilister kører nemlig denne vinter på sommerdæk. Og dermed udsætter de sig selv og deres medtrafikanter for en unødig risiko, forklarer Peter Qvist, salgschef i Michelin Norden.

- Det særlige ved den danske vinter er, at bilisterne bliver mødt af meget varierede vej- og vejrforhold. Men uanset om det er sne, sjap, regn eller knastørt giver vinterdæk væsentligt forbedret vejgreb og betydeligt kortere bremselængde så snart termometeret viser fem grader og derunder. I perioder med sne og is er forskellen til sommerdækkene virkelig markant. Derfor er det trods den positive udvikling lidt trist, at så mange bilister stadig tager chancen på sommerdæk om vinteren, siger han.

Af samme grund anbefaler Michelin i lighed med Dækbranchen, at alle bilister skifter mellem sommer- og vinterdæk, når temperaturen kommer under fem grader. Anbefalingen er endda, at vinterdækkene som minimum har en mønsterdybde på 3 mm – som i øvrigt er lovkrav i Sverige og Norge. Det skyldes, at lovens mindstekrav på 1,6 mm kan komme til kort på koldt og glat underlag i vinterhalvåret.

Lovgivning mangler i DK
Dækbranchens Fællesråd har længe arbejdet for at få indført samme lovgivning om vinterdæk, som vi ser hos vores naboer i Sverige, Norge og Tyskland. Men hidtil har brancheorganisationen ikke haft held til at overbevise politikerne om, at der skal lovgives på området.

- Det er uomtvisteligt, at sommerdæk ikke hører til om vinteren, og at det faktisk bidrager negativt til fremkommeligheden og sikkerheden på vejene. Alligevel er det fortsat op til den enkelte, at træffe det fornuftige valg, når vinterkulden er over os. I det lys er det bekymrende, at vi denne vinter kan forvente at se omkring 350.000 biler med sommerdæk på – uanset om det regner, sner eller er iset,” siger Volker Nitz, direktør i Dækbranchens Fællesråd.

Generelle råd om vinterdæk
www.daektest.dk har Michelins dækeksperter samlet nogle gode råd om vinterdæk, men overordnet gælder følgende råd ifølge eksperterne:

Skift dæk før det er for sent
Det kan være farligt at køre rundt med sommerdæk, når vinteren melder sig. Modsat vinterdæk har sommerdæk en gummiblanding, som bliver hård i kulde. Det øger bremselængden, når temperaturen kommer under fem grader.

Kontrollér dækkenes stand
Et lovligt dæk skal mindst have en mønsterdybde på 1,6 mm. Når sommerdæk er slidt ned til 3 mm. mønsterdybde øges bremselængden, og risikoen for akvaplaning stiger. Vinterdæk bør altid have mindst 3 mm mønsterdybde.

Kør nye vinterdæk til
For at et nyt dæk skal få det bedst mulige greb, skal det "køres til", så gummiet får en blødere overflade. Derfor er det en god ide at accelerere og bremse blødere end normalt de første 500 km, ligesom det optimalt se skal ske på asfalteret vej.

Kontrollér dæktrykket
For lavt lufttryk giver dårlige køreegenskaber, højere brændstofforbrug og slider dækkene hurtigere. Kontrollér lufttrykket, når dækkene er kolde. Når dækkene har kørt et par kilometer, har de et lufttryk, som er omtrent 0,3 bar højere end det, som står i instruktionsbogen.

For mere information, kontakt:
Michelin Nordic: Lotta Wrangle, Mobil: +46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Dækbranchens Fællesråd: Volker Nitz, Telefon: 39 63 97 79, E-mail: vn@dbfr.dk

[1] Vinterdæk på personbiler i Danmark – test af forskelle mellem sommer- og vinterdæk på danske veje i typisk dansk vinterklima, FDM, April 2014

Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 111.200 ansatte, heraf cirka 300 i Norden. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.

Citater

Rundt regnet kører 350.000 bilister denne vinter på sommerdæk. Og dermed udsætter de sig selv og deres medtrafikanter for en unødig risiko
Peter Qvist, salgschef i Michelin Norden